Crossover? |
Jon Winding-Sørensen - redaktør |
Sammen med et par snes andre medstudenter, de færreste like talentfulle, hadde de en visning i forbindelse med avslutningen. Så jeg ringte til Stephane Schwartz, en god venn av Huset, som sagt designsjef hos Nissan Europa – han har med andre ord ganske meget å gjøre – og sa at det var på tide han sjekket andre studenter enn de obligatoriske transportdesign-folkene fra Coventry eller Royal College of Art.
Og Stephane kom. Tok seg fem timer fri en travel arbeidsdag. Og slo fast at dette var spennende og viktig. Og se ikke bort fra at vi får resultater fra dette møtet allerede når neste nye Nissan skal lanseres.
Design
Bil har vært blant pionerene når det gjelder å skrive om design. Litt for pioner ifølge mange av dere. Derfor er det hyggelig å slå fast at nå følger andre opp. Ikke minst dilter bilfabrikkene etter. Denne måneden har vi besøkt to store designpresentasjoner og har fått invitasjon til to til. Det er ikke lenger bare Bil som har oppdaget at design er vel så viktig som kpm.
Miljø-bil?
Hva i all verden er en miljø-bil? Uttrykket er egentlig svensk, og indikerer altså en bil som er marginalt bedre i utslipp enn de vanlige bilene du og jeg vanligvis bruker. Men ikke et ord om vugge-til-grav regnskap (som hadde vært veldig relevant for hybrider og el-biler) og ikke et ord om hvor mye miljøuvennlig energi det er behov for, for å fremstille det såkalt miljøvennlige drivstoffet. Eller tror du for eksempel etanol eller hydrogen kommer boblende ut av en kilde i den uberørte fjellsprekken?
Sikker bil?
Selvfølgelig tror du også at biler med en høy NCAP-bestjerning er en trygg bil. La meg sende deg ut i sommerferien med klar beskjed om at dette er et markedsjippo av dimensjoner. I dag bygges NCAP-egenskaper inn i datategningene slik at lenge før en bil er testet kan konstruktørene trygt vedde bestemora si på at den skårer fem stjerner. Men vet du at den femstjerners bilen du har kjøpt virkelig er en femstjerners? De siste kritiske poengene for å nå femmeren fikk den kanskje på grunn av setebeltevarsler i baksetet. De er fjernet fra dine norske spesifikasjoner for å spare penger. Derfor burde den være firestjerners, men er den livsfarligere for det?
Eller kan du uten videre fortelle meg hvorfor ingen biler klarer å skåre fem stjerner for fotgjengersikkerhet? Flere bilforhandlere jeg har snakket med kommer med tåkete bortforklaringer. Sannheten er at av en eller annen grunn er fire topp på dette feltet.
Nei, la oss ikke innbille oss at biler er spesielt miljøvennlige eller særdeles sikre fordi noen putter slike navn på dem.
God ferie
Hygg dere lenge med denne utgaven. Nå tar vi ferie og er tilbake med neste nummer den 5. september.