GM og VW med pluss i Kina. |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no |
Volkswagen har to store Joint Ventures i Kina. Shanghai VW og FAW Volkswagen. Fra begge meldes det om massiv salgsfremgang etter første halvår, summert betyr det at VW har solgt 345.375 biler i perioden, en økning på litt over 30 prosent.
GM, som hadde som mål å beholde annenplassen på produsent-statistikken og øke med 20% kan glede seg over at det første målet er intakt, mens det andre er oversteget for lengst.
Etter første halvår kan GM se på en fremgang på rett under 50%. 202.000 personbiler ble solgt, og legger man til kommersielle kjøretøy, der VW ikke er til stede, blir tallet enda mer imponerende: 454.000 biler.
Til sammenlikning fortalte Chery om en økning på 72 prosent, til 144.200 biler, Guangzhou, som bygger Honda, økte med 16% til 123.500 enheter og Dongfeng, som først og fremst gjør Peugeot og Citroën, fortalte om 100.173 biler, opp med 38%.
Volkswagen må imidlertid klore tilbake markedsandeler. De pleide å ha rundt 50%, men kineserne lar seg ikke lenger by resirkulerte gamle vest-konstruksjoner. Nå skal de har ferskvarer, spesielt i premium-klassen.
Derfor lover VW, som nå er nede på 17% markedsandel, at de skal introdusere 12 nye modeller i landet innen 2009. Skjønt ny og ny. En av de store nyhetene er altså en forbedret utgave av velkjente Bora. Det skal også bygges Skodaer i Shanghai fra neste år.
Da er det nye Nissan-eksperimentet mer spennende. De har nylig fortalt om en flunkende ny bilserie som utvikles spesielt for Kinas mer kvalitetsbevisste kunder. Livina Geniss skal modellen hete, en 7-seters SUV med 1,8 liters motor som skal bygges hos Dongfeng.
Den skal bygges på Renault/Nissans mellomklasseplattform, type B, og bilen skal med tiden også lanseres på andre kjernemarkeder rundt i verden. På sikt skal denne modellen produseres i 200.000 eksemplarer pr. år.
Også andre Kina-spesifikke modeller skal utvikles rundt B-plattformen, slik at produksjonstallet på biler bygget på denne kommer til å nå mer enn 350.000 enheter innen 2012.
Kina er i dag Nissans tredje viktigste marked. Det er tydelig at med å skape helt spesielle modeller for dette markedet regner Nissan med å øke sitt nærvær der betraktelig. Hva de sikkert er ute etter, er skalpen til Honda. Honda er i dag den største japaneren på Kina-markedet.