[]
[] [firmabil.no] []

Overspent?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Når du leser spesifikasjonene på denne elektrifiserte Minien kan det høres ut som om sikringen har gått. Mer enn 640 hk, ca 240 km/t. 0-100 på mindre enn 5 sekunder. 1000 km rekkevidde.

Det var velsignet få elektriske biler å se på bilutstillingen i London, på tross av at Londons ordfører samtidig foreslo å øke sentrumstrafikk-avgiften i London fra 8 til 25 pund pr dag. Den gjelder som kjent ikke for biler med ukonvensjonelle, alternative kraftkilder.

Men en Mini som sto på en liten stand fanget allikevel interessen. Den hadde ikke noe med Mini/BMW å gjøre, var de på standen omhyggelige med å peke på. De hadde bare valgt den bilen fordi den var var et ikon – og fordi den var såpass kompakt at den var vanskelig å pakke med det utstyret våre nye venner ønsket å vise frem. ”Klarer vi å pakke denne, klarer vi å pakke alle”, var budskapet.

PML er en bedrift som spesialiserer seg på bl.a. el-motorer, styresystemer og annet som hører med. I dette tilfellet betyr det også ganske sofistikert utstyr for å holde bilen på veien. Noe av dette parkerer et ”normalt” stabilitetssystem på et middelaldernivå.

PML satte seg noen mål da de satte i gang med dette programmet. 

Emisjoner:  Null
Rekkevidde: 1000 km.
Toppfart: minst 200 km/t
Akselerasjon: 0-100 på 6 sekunder
Bremser: Ingen mekaniske bremser
Drivstoff : Null karbon
Ytelse: Minst 250 hk

De påstår de har nådd nesten alle målene, les om igjen ovenfra og ned og resultatet er:
Null utslipp under 4 timers kjøring
1000 km (i følge teoretiske tester)
Nærmer seg 240 km/t
Under 5 sekunder
Bare regenerativ bremsing (bortsett fra mekanisk parkeringsbrems)
Bensin
Mer enn 640 hk

Her skal ikke jeg gjengi alle spesifikasjonene (Børsteløs permanent magnet sinuskurve Hi-Pa drive, 24-faset vannkjølt sier vel ikke deg så meget heller?). Bortsett fra å nevne at det er en 750 Nm sterk motor i hvert hjul, at det er en generator som dras av en 250 ccm bensinmotor (men den brukes ikke under kjøring, bilen har fire timers kjøretid uten opplading) – dessuten kan du plugge den i veggen hvis du heller vil det.

Og det er en software pakke om bord som ikke bare styrer strømmen til det hjulet som kan bruke kraften best, men som også bestyrer et skid management system, som leser styreutslaget i forhold til hvilken kurs bilen har, og som kan trå til og korrigere og som sørger for den mest effektive bremsingen, der det ikke går mye varme til spille lenger.

Det er ikke meningen å sette dette i produksjon. PML vil bare kaste inn noen nye elementer i diskusjonen om tråkige el-biler.  De har lovt å få denne på gata for alvor, slik at skeptikerne kan prøve selv om løftene holder.

Og så blir det opp til andre produsenter å benytte seg av PLM-kompetansen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: