[]
[] [firmabil.no] []

Billig-Lotus og ny Europa


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det skjer alltid noe hos Lotus. Nå er det aller meste positivt. Ikke minst at vi endelig fikk se den nye Europa.

Men kanskje den mest spennende nyheten på Lotus-standen ved bilutstillingen i London var at de har hentet frem en enklere utgave av Elise. 

Den er utstyrt med en S etter navnet sitt og om det betyr Sport eller Spare aner jeg ikke. Viktig er det heller ikke, for alle som har kjørt en Elise vet at dette er moro, uansett hvor sakte det går.

Her snakker vi om en bil som selges for under 24.000 pund (Elise R koster oppunder 32.000). Nå snakker vi om 134 hester i stedet for de 189 vi finner i R.

Vi snakker om 205 og ikke 240 km/t, vi snakker om 6,1 sekunder til 100 – det er fraksjoner av et sekund sløvere enn R. Vi snakker om 5-trinn og ikke 6, og du vil oppdage at sperrediffen ikke leveres med.

Bortsett fra det er det den samme tette pakka, og de samme 860 kiloene som gjør at dette er noe av det mest håndterbare som eksisterer.

860 kg, 134 hester og 1,8 liters motor betyr jo nesten at du får engangsavgifter tilbake når du importerer en.

 

Ny Europa
Men den første av Lotus 2 nyheter var vel den nye Europa, som vi endelig fikk se i levende live. Dette er en av de mange Elise-derivatene Lotus planlegger for de kommende årene. 

Dette er en lukket 2 seter etter en ganske praktisk Grand Touring oppskrift. Lett å komme inn og ut av takket være de brede dørene, god plass til bagasje, en 2 liters turbomotor på 197 hester og fremdeles under 1000 kg høres ut som prestasjoner.

Jeg vet om hvert fall en som skal ha en slik til Norge, og som står tidlig på listen hos Lotus.  Og nå har endelig produksjonen startet.

Den andre store nyheten (i tillegg til at de vant Ola-bil løpet på Brooklands for  en ukes tid siden – med den samme bilen som de seiret med på Goodwood i 2004) var at Mike Kimberley, som er tilbake i sjefstolen igjen, kunne fortelle om en aktivt innsats for å skaffe arbeid fra andre bilfabrikker igjen.

 

Kimberley tilbake
Varierende strategier har alltid preget Lotus, is i magen har liksom ikke vært fremtredende (hvilket selvfølgelig har noe å gjøre med alle de forskjellige eierne selskapet har hatt). Mike Kimberley har vært en solid Lotus-påla i 20 år, helt til han overtok som Lamborghini-sjef i 1991.

Etter det har han vært en GM-mann i Asia før han nå overtok etter Kim Ogaard-Nielsen. En danske som brukte masse tid på å fortelle om hvor mye han visste om business og hvor lite han visste om bilindustrien.

Han varte i et års tid.

Det er vel sannsynlig at Kimberley knyttet kontakter med Malaysias Proton i sin tid i Østen. Det er i hvert fall Proton som eier Lotus nå, og som hentet Kimberley tilbake.

 

Mer consulting
Han har sagt at han ble sjokket over å oppdage hvor lite konsulentvirksomheten bidro til virksomheten nå, så hans plan går på å få denne sektoren opp igjen til der den var (ca. halvparten av omsetningen – i fjor representerte den bare 56 millioner av den samlede omsetningen på 176 millioner), og samtidig doble produksjonen.

Konsulentbiten har han allerede på gang, det er knyttet avtale med fire forskjellige kinesere (blant annet Nanjing, som gjenoppliver MG Rover) og nå er han på jakt etter etablerte produsenter som vil har Lotus-deriverte utgaver av deres smør-og-brød modeller.

Det har Lotus tradisjon for, det er nok å nevne Lotus Cortina, Lotus Sunbeam og Lotus Omega. Men disse vil ikke bidra til økning av produksjonstallet.

Det vil derimot det nye chassis-share-programmet gjøre, som altså starter med den nye Europa, og som på sikt skal få produksjonstallet opp fra fjorårets ca. 5.000 biler til et femsifret tall.

Det er noe med Mike Kimberley som gjør at man plutselig tror det skal gå bra.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: