[]
[] [firmabil.no] []

En moderne Se7en


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Lotus Seven har etterlatt seg mye rart. For det første Caterham, som er en direkte etterkommer. For det andre en rekke direkte imitasjoner fra land over hele verden. For det tredje en del forsøk på å modernisere oppskriften. Toniq er en av dem.

Langt nede i en av de mindre hallene på bilutstillingen i London møtte jeg to folk jeg ikke har sett siden de var designstudenter ved Universitetet i Huddersfield for noen år siden. 

Sammen med Angus Fitton og Paul Philpot hadde Will Baxter og Colin Williams bestemt seg for å bygge en virkelig bil, og ikke bare en modell, til avgangseksamen på transportdesign.

Resultatet ble en to-seters ’Blade motorisert gateracer. De viste den på Birmingham-utstillingen i 2002 og fikk en del oppmerksomhet. Siden det har Fitton og Philpot meldt seg ut, mens Baxter og Williams har funnet kapital, og er nå i ferd med å starte byggingen av disse bilene.

De gir deg en rekke forskjellige muligheter.  Dersom du har tilgang til en brukbar Fireblade-motor, eller en fra en ZX9 eller GSXR 1100 eller noe annet brukbart, samt kan skaffe en del mekaniske biter kan du starte med et grunnsett for ca. 4.000 pund.  For en forholdsvis kompetent fastnøkkelfører tar det ca. 150 timer å sette den sammen.

Men disse Toniq-folkene kan også skaffe deg alt du måtte trenge av det mekaniske, og fremdeles levere det som byggesett. Enten som et rullende chassis til ca. 7.000 pund eller med komplett drivlinje.

Da er vi oppe i 10.000 pund. Eller ferdigbygget, eventuelt med en 203 (minst) hesters Ford Duratecmotot, snakker vi fra 17.000 pund og oppover. 

Med motorsykkelmotorer (seks gir forover, null revers) er vi oppe i over 150 hester ved lystige 11.250 omdreininger. Og vekten er under 500 kg.

Det er klart dette blir en helt annen kjørefølelse enn med en tregt roterende bilmotor, selv om den har flere hester. Opp til 160 går ’Blade-maskinen fortere (8,4 mot 9,8 sekunder) noe som selvfølgelig også skyldes at med Duratec veier den 65 kg mer (525 i forhold til 460 kg). 

Slikt monner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: