Nytt liv i TVR
Det ble gitt beskjed om at TVR skulle flytte produksjonen sin. Dermed ble fjæren til en del høner. Nikolai Smolensky, den mediasky russiske eieren, skulle legge ned. Han skulle flytte alt til Ukraina. Han var konk. På London-utstillingen fikk vi et helt annet inntrykk. Riktignok var ikke Smolensky der selv, men han har allerede gjort det ganske klart at produksjonen skal fortsette i Blackpool, at noen av de arbeiderne som ble permittert ved påsketider nå er tilbake igjen, at produksjonen går for fullt og at produktutviklingen er på topp. Det siste kunne også folk fra Ricardo – et av verdens ledende firmaer på motorutvikling – fortelle. De har fått en TVR-kontrakt på å utvikle TVRs egne motorer til Euro 5 standard. Hvor mange andre små-spesialister bygger forresten sine egne motorer? Men TVR har altså ikke utviklet sine i takt med Euro-krav, derfor har markedet tørket inn til kun de britiske øyer siden nyttår. Det skal det åpenbart snart bli en ordning på. På standen møtte vi blant annet Tuscan, i Opus 2 utgaven. Den likner mer et fett, men meget bestemt og ganske aggressivt insekt. Nå er det ikke bare det utvendige som har fått en merkbar make over, det innvendige også – helt ned til det mekaniske og sammensettingen. Resultatet er en 3 år/36.000 miler garanti – en sensasjon i TVR-sammenheng. Man har ikke vært helt ukjent med at ting falt av en TVR. Tuscan kan også leveres i det fabrikken kaller ”en spesielt hårreisende utgave”. Med andre som: som cabriolet. Sagaris kunne også vise til nyheter, blant annet et overhalt interiør, og deres transparante spoiler på hekken slår alle de elegante diskrete utgaver som Porsche eller Citroën C6 eller Bugatti Veyron har. Her er det rett In-your-face! TVR fyller snart 60 år. Det er hyggelig å se at den unge russeren ikke bare vet det, men også verdsetter slike røtter. I de nye investeringsplanene som omfatter ny fabrikk i Blackpool, men et stykke unna tradisjonsrike Bristol Avenue, et nytt senter for teknisk utvikling, marketing og salg (delvis i samarbeid med universitetet i Blackpool and The Fylde) ligger det nemlig også planer for et museum og et fabrikkarkiv. Det siste kommer mange til å bli glade for, det er fremdeles mange hvite hull i den turbulente TVR-historien som startet for nesten 60 år siden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |