[]
[] [firmabil.no] []

Lettvekts Brooke


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



For 15 år siden gjorde Gordon Murray, geniet bak McLaren F1, en liten flip som het Rocket. På London-utstillingen sto en liten to-seter som het Brooke og som så ut som en litt mislykket tvilling av Rocket. For mens passasjeren der satt bak føreren, sitter han ved siden av her. Resten er ren racerbil. For landeveien.

Inspirert av racerbilene fra 50- og 60-årene sier de muntre ungdommene som står bak Brooke Double R. Bilen som sto på standen i London var den første virkelig kjørbare prototypen, og nå skal produksjonen i gang.

10 faste bestillinger så langt, med depositum og det hele. Ikke spør hvor mye kundene skal betale. Slike ting finnes det ikke listepriser på. Alt kan skreddersys og håndbygde Cosworth motorer på mellom 190 og 300 hester forteller litt om hvilket spillerom vi har her.

Vi snakker altså om en to-seter så mager det er mulig å få den. Fikserte seter i en brønn som er en del av den bærende konstruksjonen, men med justerbare pedaler.

Verdens minste ratt og en enkel-unit Stack display som forteller deg alt du ønsker å vite – når du har tid til å titte ned, er hele førermiljøet.

Hjulene er definitivt utenpå, de kan dekkes til med skjermer dersom loven krever det, og på skjermene kan man plassere lykter når loven måtte kreve det. 

Svingarmene til hjulene har aerofoil-profiler, ren Formel 1 det også (akkurat som motorene settes sammen av Cosworth-teknikere som også betjener Williams F1 – hvilket kanskje ikke er noe å skryte av akkurat nå). 

Derimot er det ikke mye du kan dekke til deg selv med dersom det begynner å styrte. Kjør fortere er den klassiske oppskriften.

Jeg behøver vel ikke presisere at dette er ultrakompakte mål.  3,5 meter lang og 1,77 bred. Høyden på under en meter gjør vel at bilen går vel under en rekke bommer.

En vekt på 550 kg er også en slik verdi som forteller at dette kan håndteres. En slik vekt gjør også at jeg regner med at forholdsvis beskjedne 280 mm skiver foran og bak er mer enn nok.

Karosseribitene – det er tre av dem i tillegg til skjermene – er fremstilt av et kompositmateriale og er gjennomfarget ved produksjonen. At tanken bare inneholder 40 liter er ikke noe problem.

En slik bil er ikke for trans-Europa ekspedisjoner. Og man må uansett stoppe ofte for å pirke fluene ut fra tenne. Spastisk smilende har sin pris.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: