MB med føreren i sentrum
MB er det kjedelige navnet på en engelsk superbil som har dukket opp i forskjellige sammenhenger det siste året. Nå har vi sett den i virkeligheten. Og føreren sitter virkelig i sentrum, med en passasjer på hver side. Egentlig hørte jeg om denne bilen fordi en jeg har sett i Citroën-sammenheng et par årtier, plutselig sluttet seg sammen med noen ungdommer som åpenbart hadde ambisjoner. John Atkinson heter han, han hadde vært PR-sjef for Citroën i England. Nå var han sammen med Michael Blaize som egentlig drev med aerodynamikk for Formel 1 team. Og med Nick Sampson som har tegnet en og annen bil i sin tid. Dette, pluss noen til, viser det seg - er folkene bak enda en ny superbil. MB heter den, åpenbart ganske uinspirert inspirert av initialene til sjefen Blaize. I fjor ble det ganske klart hvilken retning prosjektet tok da teamet hadde kjøpt seg en plass på Top Marques utstillingen i Monaco, da ble det også presentert en forretningsplan som tar sikte på at de første kundebilene, til minst £340K skal kunne leveres tidlig neste år. Vi skjønte det gikk mot alvor da Mader Racing, i Geneve og med et skikkelig racermotor-renommé, fortalte at de hadde underskrevet en avtale om å levere motorer til MB. En lettvekts V8 enhet på 4 liter – slik som ble brukt i GP2-serien. Ikke en kompressor i miles omkrets, med 500 hester og rødlinje på 10.000 omdreininger. Mecachrome heter motorene i racing-sammenheng. Siden hr MB himself er en garvet aerodynamiker er det klart at dette aspektet blir viet en smule oppmerksomhet. Han forteller i hvert fall om et aerodynamisk marktrykk på 740 kg ekstra ved 300 km/t. Samtidig som han forteller om en toppfart på 365 km/t. Planene er å også utvikle en GT1-utgave av bilen som skal vise seg på Le Mans neste år. Den skal hente ut 650 hk fra den samme motoren og ha et marktrykk på 1050 kg ved 300 – hvilket høres ut som en spoiler eller to i tillegg. Men når jeg slår opp på teamets webside og finner ut at den er sist oppdatert i november 2005, og at informasjoner skal komme snart, er det at jeg forsiktig begynner å lure på hvor seriøst dette egentlig er. LES OGSÅ: Debut for en Eos (med flere bilder) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |