De som ikke var der: |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no |
Representanter for bilarbeidernes fagforeninger brukte London-utstillingen til å besøke Peugeot-standen for å fortelle hva de mente om at PSA skulle legge ned all produksjon i England. Hadde Nanjing vært der hadde nok de fått et besøk også.
Det er to ting som fremdeles skurrer med Nanjing – den store kinesiske bilprodusenten som i fjor betalte 53 millioner pund for MG Rover rettigheter, planer og produksjonsutstyr. Da ble det snakket intenst om 1200 arbeidsplasser og 100.000 biler hvert år.
Foreløpig er 57 personer, hovedsakeling ingeniører og konstruktører, ansatt ved anlegget i Longbridge. Men det er ikke bare det at ting ikke skjer så fort mange ønsker. De planene som blir lagt frem kan virke ganske løse, og ofte motsigende.
For eksempel kom det i den andre uken av juli en oppsiktsvekkende melding om at Nanjing planla å sette sammen MG-biler i Oklahoma, USA. Settene skulle komme fra Kina, men anlegget i USA skulle montere dem sammen og beskjeftige 500 personer.
Uken etter var dette bare ”noe av det vi tenker på” i følge Yu Jianvei, Nanjing-sjefen, som var i London dagen før utstillingen åpnet.
Han bekreftet det vi visste, at Lotus er engasjert som teknisk konsulent og at Arup (der den tidligere sjefen for Rover design, Roy Axe er en av de ledende på transportdesign) har kontrakt som design-konsulent.
Det er først og fremst den store ZT som skal omarbeides, MG TF står fremdeles trygt på egne hjul.
Han kunne fortelle at deres nye fabrikk i Nanjing vil bli ferdig neste år og får en kapasitet på 200.000 biler, 250.000 motorer (Nanjing overtok Powertrain, motorprodusent-delen, fra MG Rover også) og 100.000 gearkasser pr. år.
Det fortelles at Nanjing er i kontakt med alle de gamle MG Rover forhandlerne, men det er også ting som tyder på at hele den europeiske delen av operasjonen, inklusive eiendommene i Longbridge som de har en 33 år lang avtale på, skal legges under MG Motors North America, som er et selskap, amerikansk finansiert og uten eierbånd fra eller til Nanjing, men med distribusjonsavtaler.
Allikevel snakket Yu Jianvei om at det nå investeres 10 millioner pund i Longbridge og at man skal starte opplæring av de første 200 ansatte ganske snart, for å få TF-produksjonen i gang første halvår neste år.
Men ikke i tall som tilfresstiller fagforeningen. 15.000 biler/år er det snakk om. Det er en tredel av hva MG Rover produserte i fjor – selv om sammenbruddet skjedde allerede i april.
Når Nanjing også sier at egentlig er de på jakt etter ekstern kapital, er det klart mange begynner å lure. Særlig fordi erkerivalen, Shanghai Automotive Industry Group, SAIC, snart er klar med den fabrikken som hvert år skal bygge 200.000 utgaver av Rover 75 – som de kjøpte rettighetene til.
Egentlig er det lite vi vet før de første bilene triller av et eller annet samlebånd, et eller annet sted.