Drosjene i Alta bidrar til renere motorer
I fire år har flere taxier i Alta vært med på en verdenstest av nye dieselmotorer. De har ikke helt visst hvilken motor de hadde i sin bil. De har bare kjørt passasjerer dagen lang. Bilene har vært til registrering hos den lokale Toyota-forhandler og resultatene er sendt til Toyota i Belgia og Japan. Takket være innsatsen og testene ikke minst i Alta produserer nå Toyota dieselmotorer som forurenser mye mindre. Verdens bilpark må redusere utslippet av CO2. Eksosen må bli renere. For innen år 2020 vil verdens bilpark øke med utrolig 70 prosent. eksten kommer ikke i Norge – men i land som Kina, Russland, Vietnam og i en rekke såkalte U-land. Men hvor eksos slippes ut spiller mindre rolle for den globale oppvarmningen. Den er like skadelig for alle. Derfor investerer en produsent som Toyota mer enn noen gang på å utvikle og produsere motorer som forurenser mye mindre – dog uten at det skal gå ut over komfort, prestasjoner og folks pengepung. Det skal ikke bli slik at alle må kjøre rundt i minibiler fordi bilene slipper under mindre eksos. Utvikling av renere motorer er ingeniørkunst på høyeste nivå. Det krever millimeter presisjon og nye fabrikker der roboter og industriell kvalitetskontroll står i høysetet. Det tar mer enn fem år å utvikle en ny motor – og det tar ikke lang tid å forbedre nåværende. Sentralt står testing – ikke bare på testbaner og i laboratorier – men tester i virkelig bruk. Og det er der taxiene i Alta spiller en så sentral rolle. I arbeidet med å utvikle nye dieselmotorer ville Toyota teste motorene under alle forhold flere steder på kloden. Alta ble et av stedene – og gjennom Harila-gruppen i Nord-Norge ble testene kjørt over flere år.
”Våre beste tester” Toyota har til nå ønsket å snakke minst mulig om Alta-testene. Mange har vist at det foregikk noe spennende og taxieierne har vist noe – men ikke alt. Bilene de har kjørt folk til sykestua med, hentet på flyplassen eller kjørt folk til bryllup og hjem fra fest har hatt motorer som forurenser mye mindre. D-CAT motorene er den nye teknologien. De er avanserte og kompliserte – men mer viktig er det at motorens utslipp av CO2 er redusert til et langt lavere nivå enn på andre motorer på samme volum. Motoren på 2,0 liter og 125 HK slipper ut 146 g/km, 2,2 liter på 150 HK slipper ut 156 og motoren på 180HK slipper ut 161 g/km. Det er i følge Toyota ”en ny standard for utslipp fra så store motorer”. Toyotas ingeniører roser de tester som ble utført i Alta. De bidrar i meget sterk grad til de knallgode resultatene for fremtidens dieselmotorer. - Vi må takke taxi-eierne og våre folk hos forhandleren i Alta for meget godt bidrag til å utvikle motorer som forurenser mindre, sier sjefen for motorerutvikling hos Toyota Europe Gerald Killmann.
Avanserte tester Informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge forteller hva som egentlig er testet på drosjene i Alta. Det er krevende tester – og resultatene kan få stor betydning for morgendagens dieselmotorer og utslippet av eksos. - Toyota har utviklet en ny D-4D common rail teknologi med blant annet piesoelektriske injektorer (177 hester), sier Skramstad. Motoren gir rekordlavt CO2-utslipp. Den nye 2.0-literen bare 146 gram CO2-utslipp og det er rekordlavt! - Systemet som er testet ut i Alta har som mål å fjerne dieselpartikler og NOx. Det som jo kommer til å bli et sport spørsmål vedrørende dieselmotorer i fremtiden er nettopp utslippene av dieselpartikler og NOx. Stadig flere lanserer partikkelfiltre som fjerner ca. 80-85 % av de større partiklene. - Men ennå vet ingen hvor farlige nano-partiklene i dieseleksosen er for folks helse. NOx er farlig både i nærmiljøet og fordi gassene gir indirekte CO2-utslipp. Bare Toyota har hittil lansert en katalysator (DCAT) som fjerner både partikler og NOx, sier Skramstad
En fabrikk for Europa Trenden går mot at bilprodusenter samler produksjonen av en type motorer i en fabrikk. For dieselmotorer på 2,0 og 2,2 liter er produksjonen lagt til Wroclaw i Polen. Der er det bygget en ny fabrikk som forsyner samlebåndene i Tyrkia og England med motorer. Komponenter kommer fra store deler av verden – fra Japan, Portugal, Kina og England (bare ikke fra Norden) til Wroclaw der motorene produseres og testes før de transporteres på lastebiler til bilfabrikkene Toyota har i Europa. Tiden er forbi da man la en motorfabrikk tett ved samlebåndet. Produksjon av motorer er for spesialisert og investeringene så store at det lønner seg å samle alt på et sted. Neste år skal Toyota åpne sin første bilfabrikk i Russland. I en fabrikk under oppføring ved St Petersburg skal det bygges Toyota Camry – men motorene vil komme fra Wroslaw i Polen. I første fase skal alle bilene fra fabrikken i St Petersburg selges i Russland, men Toyotas øverste sjef i Europa Tadashi Arashima åpner for mulig eksport til resten av Europa når fabrikken får økt kapasitet.
Vil bli best på miljø Toyota har satt seg som mål å bli best på miljø. Det gjelder ikke minst i Europa der man tror miljø vil bli en sentral faktor i årene som kommer. I fokus blir biler med hybridmotor. Toyota jobber på høytrykk med kombinasjonen dieselmotor og elektrisk motor. De leverer alt en slik kombinasjon for distribusjon av varer i japanske byer, men mener at man enda ikke er langt nok for større produksjon. Men det vil nok komme. Lexus vil bli et foregangsmerke når det gjelder miljø og lavt utslipp takket være hybridmotorer. Og alle dieselbiler vil bli levert med rensesystemer lik parikkelfilter.
Ingen lading ved akselerasjon Miljø handler ofte om små detaljer. For å redusere forbruket av diesel og dermed også utslippet av eksos har Toyotas nye dieselmotorer et system der motoren ikke lader bilens batterier ved akslerasjon. Da øker nemlig drivstofforbruket ytterligere og man lar heller batteriene fylles opp når bilen ruller eller når man bremser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |