[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mini, og: Gratulerer med de 1000!


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Etter 800.000 solgte Minier (fra BMW-familien) er det åpenbart på tide med en fornyelse. Det er bare ikke så lett å få øye på.

Nå påstår BMW at alt på den nye Minien er nytt. Nye drivlinjer, et vesentlig oppgradert interiør og det de kaller evolusjonært karosseri.

Det betyr at Gerd Hildebrand og hans folk (sist jeg så etter var det syv personer i Mini-designteamet) ikke har rørt særlig ved Frank Stephensons opprinnelige design. 

Den første BMW-Minien var jo helt genial. Totalt moderne, samtidig som den helt utvilsomt var en forlengelse av et 40 år gammelt design-ikon.

Den nye Mini Opus 2 som skal debutere i Paris i slutten av september vil først dukke opp i Cooper og Cooper S utgaver med flunkende nye 1,6 liters motorer, på henholdsvis 120 hk og (turbomatede) 175 hk. 

En mer Basic utgave kommer senere og en med turbodiesel og selvfølgelig regner man fremdeles med cabrioleter og kanskje også en stasjonsvogn a la gamle Traveller.

Det nye karosseriet tar selvfølgelig hensyn til nye sikkerhetskrav som er dukket opp – fotgjengerbeskyttelse for eksempel. Men det er ikke endret meget på målene for å møte de strengere kravene.

Lengden er forsiktige 7 cm større, ellers er bilen omtrent som dagens.  Heller ikke vekten har det skjedd noe dramatisk med.

Interiøret legger enda større vekt på max-bil-på-minimum-plass-oppskriften. Derfor har man for eksempel plassert friskluftdysene helt ytterst på dashbordet – et enkelt lite grep for å gi inntrykk av enda større innvendig bredde.

Senter-speedo, et virkelig kjennetegn på Mini-interiøret, er nå blitt enda større og inneholder omtrent alt av infotainmentprogrammene. Bortsett fra navigasjon som har fått sin egen skjerm.

Brytere plassert i taket er nytt, det samme er chip’en som erstatter tenningsnøkkelen og som er koblet til stopp/start knappen.

Ingen grunn til at suksessen ikke skal fortsette.

Suksess? Her hjemme er den kanskje litt mer beskjeden enn den burde være. Men allikevel, jeg synes vel BMW Norge kunne ha feiret litt. Men de visste det kanskje ikke?

Tidlig i sommer ble nemlig Mini nr. 1000 nyregistrert i Norge.  Om ikke et høyt tall så i hvert fall et rundt!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: