[]
[] [firmabil.no] []

IKEA for FIAT
- men hva med Fiater hos Ikea?


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Nylig ble det vist en prototype på salgsutstilling hos Fiats Mirafiori Motor Village i Torino – med IKEA-innredning. Prosjektet har fått navnet ‘IKEA for FIAT’. Målsetningen er å utvikle en innfallsvinkel for bilsalg som vil ha effekt for Fiats omfattende forhandlerapparat i Europa.

I den senere tid har Fiat introdusert en rekke endringer, innbefattet det nye slagordet "Fiat, playing a different tune". Nå skal dette taes videre gjennom en revitalisering av salgs- og distribusjonsnettet.

Luca De Meo, Fiat Brand & Commercial Manager og Roberto Monti, Country Manager IKEA ITALIA Retail srl, forklarer at samarbeidet er basert på en rekke elementer som disse to organisasjonene deler: Produkter som gjør menneskers hverdag enklere, kombinert med smarte løsninger som er stilige og funksjonelle.

 

”På den ene siden er vår misjon som et italiensk selskap å produsere biler med et flott design, gjøre dette tilgjengelig for alle, og samtidig garantere en enklere hverdag for eieren”, sier De Meo.

”På den annen side har vi en svensk gruppe som er kjent over hele verden for sitt enkle, innovative og effektive konsept. IKEA er basert på idèen om å tilby attraktive produkter til konkurransedyktige priser. Dette er fellesnevnere som IKEA og FIAT ønsker å adressere gjennom sitt samarbeid”.

 

Fiat-forhandlere i hele Europa vil ha mulighet til å benytte et interiørprogram som vil gjøre dem i stand til å håndtere salg av produkter og tjenester på en omfattende og strukturert måte, ved bruk av innovative IT-løsninger. Fiat har klare intensjoner om å utnytte idèene og erfaringene til sine forhandlere så mye som mulig. Dette ved styrket tilstedeværelse i strategisk viktige områder, og samtidig ved å åpne nye forhandleranlegg i Europa.

 

”‘IKEA for FIAT’-prosjektet er svaret på de kontinuerlige endringene som skjer i forretningsverdenen og særlig i bilindustrien”, heter det fra den norske importøren Auto Import Nor, som tilføyer at detaljer rundt implementeringen av ‘IKEA for FIAT’ i Norge vil komme i løpet av høsten 2006.

”Det er utviklet en omfattende forhandlerstrategi for det norske markedet som vil gjøre seg gjeldende de neste årene. Forhandlerstrategien omfatter blant annet flere forhandlere i viktige områder, nytt skilt- og interiørprogram og avanserte IT-løsninger.”

 

Det siste avsnittet mener vi å ha hørt før. Noen ganger, og omtrent likelydende. For Norge har helt siden Uno-tiden vært en hard nøtt for Fiat. Riktignok går det akkurat nu så meget bedre for Fiat sentralt, og la gå at det har blitt rekruttert 8 nye forhandlere for Fiat og Alfa Romeo i Norge det siste året.

Og vi gleder oss på deres forhandleres vegne at det blir åpnet for et interiørprogram fra Ikea - Det høres unektelig mer humant ut enn å måtte kjøpe en sofa til en kvart mill for å kunne bli premium forhandler for et premium brand.

Men så kommer bonus-spørsmålet i disse bilvarehustider og et Smart Club som nå påberoper seg over 70 års erfaring fra bilbransjen: Vil IKEA for FIAT være et første skritt i retning av Fiater på Ikea? Eller vil Ikea utvide virksomheten til å innrede Fiat-baserte bobiler, som utgjør majoriteten av merkets nybilsalg her i landet? Her er det bare å gasse seg i ville spekulasjoner mens vi venter spent på fortsettelsen… 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: