[]
[] [firmabil.no] []

A3 i S-modus


Terje Ringen - BilNorge.no



Både Audi og BMW er kjent for å lage heftige utgaver av sine standardbiler. Nå kommer minstemann fra Ingolstadt som S3.

 

Diskresjon

Mens M betyr Muskler hos BMW, er S synonymt med Sportslig hos Audi. Nå kommer også det mest kompakte karosseriet i S-utgave. Og som hos de øvrige S-modellene er harry-faktoren lav. Heldigvis!

Det som skiller S3 fra sine mer moderate søsken, er forsiktige detaljer som en lavere front med større luftinntak, sideskjørt, en diskret takspoiler over bakluka og doble eksosrør. Dessuten har den spesielle 18-tommers felger, sidespeil i aluminiumslook og diskret S-logoer plassert i front og på hekk.

 

Gjennomført
Interiøret vitner også om ekstra ytelser. Pedaler, gearkule og ventiler er utsmykket med detaljer i aluminium. De solide sportssetene er kledd med skinn og alcantara. S3-emblemet er plassert på sportsrattet, instrumentpanelet, gearkula og dørtersklene.

Utstyrsnivået er slik du forventer på en sportslig Audi. I grunnpakken inngår bl.a. deluxe klimaanlegg, xenon plus frontlykter, førerinformasjonssystem og siste generasjon bilstereo.

 

Smidig
Kraftsenteret til den kompakte energibunten er den anvendelige 2,0-liters TFSI-motoren som i dette tilfellet yter 265 hk – nok til å gi en sprinttid til 100 km/t på kjappe 5,7 sekunder. Maks dreiemoment på 350 Nm er til stede i området 2.500 – 5.000 omdreininger.

For å overføre kreftene raskt og effektivt til asfalten er S3 utstyrt med quattro-teknikk og sekstrinns manuell gearkasse. S dempersystemet reduserer bakkeklaringen med 2,5 cm. Delvis skjult bak dekk i dimensjon 225/40-18 sitter et 17-tommers bremsesystem.

 

Snart på plass
Prisen på S3 er foreløpig ikke spikret, men den kommer til Norge i løpet av høsten og allerede i slutten av august skal vi ha vår første tur bak rattet. Kan jeg antyde at vi ser frem til en dag på bane og tysk autobahn? Fortsettelse følger…


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: