[]
[] [firmabil.no] []

Ny multikunstner fra Citroën


Terje Ringen - BilNorge.no



Høstens store bilutstilling skal avvikles i Paris i oktober. Der vil Citroën lansere sin nye C4 Picasso – en multikunstner full av smarte, praktiske løsninger.

 

Medium

At det kommer en ny Picasso betyr ikke at den gamle utgår. Snarere at Citroëns MPV-program utvides fra to til tre modeller. For selv om C4 Picasso er større en den Xsara-baserte Picasso i alle retninger, er det fortsatt plass til en fullvoksen C8 i segmentet over disse.

Nyskapningen er en bil som inneholder en rekke godt gjennomtenkte og praktiske løsninger. Med en lengde på 4,59 meter, en bredde på 1,83 og en høyde på 1,66 m er den henholdsvis 31, 8 og 2 cm større enn dagens modell.

 

Praktisk
De sjenerøse målene gir rom for tre seterader og inntil 7 personer. Setene i andre og tredje rad foldes enkelt sammen og forsvinner ned i gulvet. Med fem seter og andre seterad i bakerste stilling, har C4 Picasso en kapasitet i bagasjerommet på 576 liter under bagasjeromstrekket.

Med andre og tredje seterad klappet sammen, kan det lastes inn hele 1951 liter (VDA). Betjeningen av setene skal være rask og enkel. Avstanden mellom forsetene er i følge Citroën best i klassen, noe som gjør det mer bekvemt enn vanlig å sitte i midtsetet bak.

 

Glassmester
Vindusflaten i C4 Picasso er gigantisk, kombinert med panorama glasstak hele 6,4 kvadratmeter. Synsvinkelen fra forsetene er 70 grader i høyden, normalen er ca 35 på en ”vanlig” MPV.

Kupeen er ikke lys bare i dagslys, for smarte lysløsninger er plassert på strategiske steder i interiøret. Det finnes hjelpelys under dashbordet, i dørene og taket som sprer mykt lys uten å sjenere. Dashbordet kan belyses i forskjellige farger avhengig av din preferanse.

Dashbordet skiller seg fra de fleste konkurrenter gjennom sin ryddighet. Den tradisjonelle midtkonsollen med gearspak er eliminert gjennom at bilen kun leveres med elektronisk styrt 6-trinns manuell gearkasse eller automatkasse – begge med alle betjeningsorganer rundt rattet.

 

Gjennomtenkt
Klimaanlegget er plassert i hver ytterkant av dashbordet og styres individuelt av fører og passasjerer. Selv de i andre seterad kan påvirke sitt klima individuelt. Den ledige plassen på dashbordet har gitt plass til fire store oppbevaringrom, derav et sentralt plassert kjølerom med plass til en 1,5-liters- eller to halvlitersflasker.

Citroëns hydrauliske fjæring tilbys på enkelte modeller og listen over tilgjengelig utstyr er lang og inneholder bl.a. duftsystem, DVD-spillere med skjermer inkludert i seteryggene og mye annet.

 

Mest diesel
Den elektronisk styrte manuelle gearkassen er, ifølge kolleger som har prøvd den, vesentlig raskere enn forgjengeren (men fortsatt langt unna VWs DSG-løsning). C4 Picasso tilbys med en 2-liters bensinmotor med143 hk eller to alternative HDi dieselmotorer på hhv. 110 eller 138 hk – begge med partikkelfilter.

Det ser ut som C4 Picasso løser en rekke praktiske problemer jeg ikke ante at jeg hadde. Og den vil sikkert også sette noen nye standarder i klassen. Du skal få vite mer når vi har sett nærmere på bilen om en måneds tid.

 

PS! Informasjonsdirektør Vigdis Dahlseide i Citroën Norge opplyser at C4 Picasso også skal leveres i en "økonomiutgave" med 1,8-liters bensinmotor (125 hk) og manuelt gear (spak mellom setene). Priser og øvrige detaljer får vi nærmere den norske lanseringen som finner sted tidlig oktober.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: