Heftigste F1-løp i manns minne
Dagens Ungarn Grand Prix var slik du ikke skulle tro et moderne F1-løp kunne være. Vi hadde tre forskjellige ledere, en masse forbikjøringer og action og en velfortjent første seier til Jenson Button.
Tøff opphenting Både Schumacher og Alonso, de to som har teten i VM-sammendraget, hadde dårlige startspor grunnet tidsstraffer i kvalifiseringen (les mer i gårsdagens omtale fra kvalifisering). Schumi hadde startspor 11 og Alonso 15, noe som virket håpløst på en bane hvor forbikjøringer tradisjonelt har vært like sjeldne som regn i Sahara. Da løpet ble startet var det på en regnvåt bane, så de aller fleste teamene hadde valgt såkalte intermediate dekk, en mellomting mellom slicks og regnværsdekk. Fremst på startplata sto Kimi Räikkönen i McLaren ved siden av Felipe Massa i Ferrari. Räikkönen kom seg raskt i gang mens det motsatte skjedde med Felipe Massa som ramlet fra startspor 2 til en syvendeplass i løpet av første runde. Rubens Barichello (Honda) la seg på andreplass mens Pedro de la Rosa avanserte fra startspor 5 til en tredjeplass. Noen som også avanserte kraftig i starten var Michael Schumacher og Fernando Alonso. Tyskeren klatret 7 plasser til fjerde mens spanjolen avanserte hele 9 plasser til sjetteplass. Men det ble snart klart at Alonsos Michelin-dekk egnet seg langt bedre enn Schumachers fra Bridgestone på den våte banen.
På glattisen Schumacher kjempet innbitt for å holde Fisichella bak seg i flere runder, men da Schumacher forsøkte å slå tilbake etter at Fisi endelig kom seg forbi, kom han borti italieneren og ødela sin egen frontvinge slik at han måtte foreta sitt første depotstopp for samtidig å få ny front. Runden etter kjørte Räikkönen inn til sitt første stopp og overlot ledelsen i løpet til Fernando Alonso som på mirakuløst vis hadde klatret fra femtende plass til tet.
Gambling Etter 26 runder gjorde Kimi Räikkönen en merkelig manøver da han skulle passere Liuzzi med en runde. Finnen forsøkte å klatre over italieneren, noe som selvsagt endte med ødelagte løp for begge og noen runder bak Safety Car for resten av feltet. Da restarten gikk var rekkefølgen i tet Alonso, Button og de la Rosa. Michael Schumacher befant seg på en 7. plass og virket sjanseløs på det våte føret. Men etter hvert som banen tørket opp, ble den tyske Ferrari-føreren mer konkurransedyktig og noterte noen svært gode rundetider.
Opptørking Dermed kunne Button overta ledelsen. Nærmest bak seg hadde han Michael Schumacher som nå så for seg at åtte VM-poeng ville så godt som tette forspranget Alonso har i VM-sammendraget. Ferrari og Schumacher gamblet på å kjøre de siste rundene på nærmest utslitte intermediate dekk mens alle andre la på slicks. Han ble raskt opphentet av de la Rosa, som etter heftige blokkeringer fra Schumachers side til slutt kom seg forbi. Noen runder senere var Nick Heidfeld like bak Schumi. Nok en gang gjorde Schumacher sitt beste for å hindre forbikjøring. Men den yngre tyskeren ga seg ikke, han presset seg forbi mens Schumacher endte utenfor banen med ødelagt styring. Dermed måtte Schumacher loffe i rolig tempo til depotet og bryte tre runder før mål. Hadde han nøyd seg med ett poeng mindre, kunne han sikret seg en fjerdeplass og fem VM-poeng. I stedet ble det null og uendret i toppen.
Mange vinnere Nå tar Formel 1 tre uker pause før det fortsetter i Tyrkia. Vi kan leve lenge på dagens løp, og det er trolig svært lenge til vi opplever noe tilsvarende. En stor gratulasjon sender vi også til Harald Huysman, mannen som i sin tid oppdaget Jenson Button og sørget for at han fikk muligheter til å komme til F1. Og til alle F1-entusiaster som i dag fikk en fortjent vitamininnsprøyting!
PS! Etter løpet ble bilen til BMW-debutant Robert Kubica veid og funnet 2 kg for lett. Han ble derfor diskvalifisert. Dermed avanserte Michael Schumacher til 8. plass og fikk med seg 1 poeng slik at han har 90 mot Alonsos 100 poeng. Vitantonio Liuzzi har tatt på seg skylden for sammenstøtet med Räikkönen. I beste mening lettet italieneren på gassen for å slippe finnen forbi seg, men Kimi lå så nær at det var umulig å unngå et sammenstøt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |