[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye BMW X5


Terje Ringen - BilNorge.no



Du har møtt den nye BMW X5 ved flere anledninger her på BilNorge.no, sist for en drøy måned siden da vår mann støtte på en nærmest umaskert bil på autobahn. Nå har vi de første offisielle bildene.

 

Populær

Det var i 1999 dagens X5 kom på markedet, og siden den gang har 590.000 eksemplarer rullet av samlebåndet ved den amerikanske BMW-fabrikken.

Bilen har også en tilhengerskare i Norge, men en startpris på ca 800.000 for en ny X5 gjør at de fleste bilene som ruller på norske skilter er bruktimporterte. I fjor ble det importert og registrert 338 biler, mens antall nye registreringer var beskjedne 83.

 

Mer hestekrefter
Salgstallene vil nok vende tilbake mot gamle høyder nå som X5 kommer i helt ny utførelse. Fortsatt skal den kun leveres med store motorer, 3-liters rekkeseksere for henholdsvis bensin og diesel samt en 4,8-liters V8 for bensin.

Ytelser for alle motorene er økt sammenlignet med forgjengeren. (Du finner data for dagens modeller her på BilNorge.no). 4.8i varter opp med 355 hk og et maks dreiemoment på 475 Nm. 0 til 100 kan foretas på 6,5 sekunder mens potensiell toppfart er 240 km/t.

3.0si (bensin) byr på 272 hk, 315 Nm, en aks-tid på 8,1 sekund og en toppfart på 225 km/t. Modellen de fleste nordmenn vil velge er nok 3.0d. I så fall får de til rådighet 231 hk og 520 Newtonmeter – omsatt til en akselerasjonstid på 8,3 sekunder og en toppfart på 216 km/t.

 

Dynamisk
Nye X5 er langt mer strømlinjeformet enn dagens modell. Den har blitt større slik at det er plass til en tredje seterad og den har et sjenerøst bagasjerom på fra 620 til 1.750 liter avhengig av setekonfigurasjon.

Den bygger videre på samme konsept som sin forgjenger som BMW betegner som verdens første SAV (Sport Activity Vehicle) men er perfeksjonert med hensyn til dynamikk, funksjonalitet og eksklusivitet.

Viktige hjelpemidler i så henseende er et lavere tyngdepunkt, et stivere karosseri, ny og forbedret hjulopphengning og mer avansert xDrive – systemet som fordeler kreftene til hvert av de fire hjulene etter behov.

 

Paris og USA
Nye X5 tilbys for første gang i dette segmentet med Active Steering som bl.a. gjør bilen smidig i lave hastigheter mens den blir mer sportslig og retningsstabil når farten øker. Adaptive Drive sørger for å tilpasse den avanserte understellet til din kjørestil og underlaget du beveger deg på.

Det avanserte iDrive systemet som styres av et ratt mellom setene er løftet til et nytt nivå med 8 favorittknapper for styring av bilens elektroniske hjelpemidler som navigasjon, telefon og audioanlegg.

Paris blir åsted for Europa-lanseringen i oktober, men det er Nord-Amerika som er det viktigste markedet for X5. Det vitner salgstallene om - over 240.000 biler er solgt bare i USA.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: