VW Polo GTI: Småbarsk
NETTKJØRT: Utseendet alene gjør den fortjent til å bære GTI-betegnelsen. Men er kjøreegenskapene like spenstige? Sist i rekken Det er et års tid siden Polo ble lansert med et nytt utseende, og nå kommer modellen som de mest entusiastiske venter på – Polo GTI. Dessverre kan det virke som at bilens spesifikasjoner ble fastlåst litt for tidlig. Den er nemlig utstyrt med VW’s velbrukte (og på-siste-vers) 1,8T-motor, ikke den nye 1,4-literen med kompressor og turbo som kunne gjort bilen langt mer interessant med norske avgifter. De 150 hestene i Polo GTI gjør småtassen frisk og lettbent, men ikke sprekere enn den bør være for å bære GTI-betegnelsen med hevet blikk. Lydbildet innendørs er hest og røft og setter en spiss på opplevelsen bak rattet. På våt asfalt må du være myk med høyrefoten, for selv med ESP-funksjonen intakt er der vanskelig å få kreftene effektivt ned i asfalten. På slikt underlag har det også lett for å gå rett frem dersom du entrer en kurve i litt for stor hastighet. Understyring heter det.
Høy De fleste nye småbiler er høye, og i Polo GTI sitter jeg høyere enn jeg foretrekker i en sportslig bil. Resultatet er at knærne blir vinglende i lufta, på tross av seter som har solid sidestøtte. Heldigvis kan det tykke, lærkledde rattet med stilige røde sømmer reguleres i alle retninger slik at det blir lett å håndtere. Elegante detaljer er det flere av inne i bilen. Skinn og røde sømmer på håndbrekk, aluminium på pedaler og gearkule, seter med stilig sjakkmønster, et tofarget dashbord. Blått lys i instrumentene er en VW-spesial det er delte meninger om – jeg tilhører dem som synes det er OK. Utstyrslista for Polo GTI er lang, men det du legger merke til er de tøffe detaljene i eksteriøret, større luftinntak, nettinggrill, sideskjørt, en diskret hekkspoiler over bakluka, doble eksosrør og røde bremsecalipere bak 16-tommers spesialfelger.
Intern krig Nå er det nok primært Fiesta ST, Mini Cooper S og tilsvarende modeller som vil konkurrere med nye Polo GTI på kontinentet, men med norske avgifter får den dessverre en pris som vil sette store begrensninger på salget. For hvem vil kjøpe en liten, trang Polo GTI når de kan få en sprekere og vesentlig større Golf GT til nesten samme prisen? Det finnes sikkert en menighet, men den trenger neppe noe stort forsamlingshus til sine sammenkomster.
Kort om bilen: PRIS: kr 276.620 MOTOR: 4-sylindret rekkemotor med turbo, 1781 ccm, 110 kW (150 hk) v/5800 o/min, 220 Nm v/1950-4500 o/min. MÅL OG VEKT: LxBxH: 392 x 167 x 149 cm YTELSER: Aks. 0 – 100 km/t: 8,2 sek. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |