Volvo og Renault skiller lag
I nesten 25 år har Volvo representert Renault i Norden. Det blir det snart slutt på. Fra januar 2008 vil nemlig det franske konsernet etablere sin egen organisasjon for å dekke salg og ettermarked i de nordiske landene. Hva som vil skje på forhandlersiden er for tidlig å si noe om. Det er sjefen for Renault, Carlos Ghosn som har utarbeidet en ny forretningsstrategi i sin ”Commitment Plan 2009” som gjør at Renault endrer distribusjonen i Norge og våre naboland. - Vi har hatt et godt samarbeid med Volvo i nesten 25 år, og er meget fornøyd med det arbeidet som er lagt ned for å løfte vårt varemerke i Norden. Men, som et resultat av vår nye forretningsstrategi har vi nå besluttet å ta over importen selv, sier Marie-Christine Caubet, VD for Renault Area Europe. - Vi hadde gjerne fortsatt samarbeidet med Renault, men respekterer deres nye strategi. Nå skal vi fokusere på Volvo og Land Rover, og den offensive tilvekststrategi som vi har for de kommende tre år i Norden, sier Øystein Herland, adm. direktør for Volvo Personbiler Norge AS og nordisk sjef for Renault. Mens Renault-salget i Finland, Sverige, Norge og Danmark i 1982 utgjorde 6.500 biler, var det i 2005 steget til over 35.000. Totalt er det solgt en halv million biler i perioden Volvo og Renault har samarbeidet i Norden. Renault-partner Nissan etablerte fra årsskiftet sin egen organisasjon i Norden med sete i Helsinki og en liten filial i Norge. Om Renault velger å samarbeide med Nissan eller Volvo på forhandlersiden, gjenstår å se. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |