Uenighet om forhandlernes investeringsevne
Mens B.I.L.-president Øystein Herland mener at de fleste bilforhandlere nå tjener så godt at de bør investere, kjenner ikke NBF-president Sven Kvia jr. forhandlernes hverdag igjen i Herlands beskrivelse. Herland påpeker at i strukturendringen i bilbransjen, der sterke forhandlerne blir større, er tiden overmoden for mange forhandlere til å gjøre de investeringer som er nødvendige for å sikre sin posisjon om noen år. Kvia peker derimot på at ingen kan snakke om noen gullalder eller at avkastning på investert kapital er spesielt god for bransjen generelt. Mange jobber hardt for å få et forsvarlig resultat, men det er selvsagt de få virkelig store forhandlergrupperingene som stjeler oppmerksomheten i bransjen og i media. All aktiviteten blant de store skaper ikke bare allmenn interesse, men også engstelse hos en del konkurrenter – og importører til like. Begge "bransjepresidentene" har således rett, men det er et definisjonsspørsmål hvilke forhandlere de egentlig snakker om. Kvia peker helt riktig på at å generalisere bildet er ugjørlig, i så fall må forhandlere kategoriseres etter størrelse, styrke, beliggenhet m.v. Nå hører det med til bildet at også Sven Kvia AS er i kjøpemodus. Fra 1. januar 2007 overtar de Opel- og Hyundai-forhandleren Flekkefjord Bil AS, og vil fra da av styre det meste av Opel-salget mellom Kristiansand og Stavanger. Gruppen vil neste år få en omsetning på rundt 450 millioner kroner, ha 130 ansatte og til sammen selge 2400 nye og brukte biler. Og at Herland setter fingeren på en aktuell utfordring, har denne sommeren vist med alle forhandleroppkjøpene. Eksempelvis rår Ole Grangaard nå over 18 forretninger med en samlet omsetning på nær 1,5 milliarder kroner etter å ha overtatt Ljosland Bil AS/Skrim Bil på Kongsberg. Hver annen bil som selges på Kongsberg leveres nå av en Grangaard-bedrift. Tidligere i år overtok Grangaard Citroën- og Saab-forhandleren Scanauto AS i Bergen. Ådne Kverneland har erklært at han vil kjøpe opp flere forhandlere for å bygge en landsdekkende Ford Motor Company-kjede, på linje med den Bauda har for Toyota og Møller Bil for VAG-merkene, for å oppnå tilstrekkelig "markedsmakt" før de gode tidene for norsk bilbransje er over. Og det skjer, mener Kverneland, fra 2007–2008 og de følgende 5 til 7 år. Interessant å merke seg er det også at verken Grangaard eller Kverneland tror på trend-begrepet "bilvarehus". Det skal bli spennende å se hvem som får mest rett – men uansett vil nok de små fortsatt bli overkjørt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |