[]
[] [firmabil.no] []

SsangYong Kyron på plass


Geir Andreas Wangsmo - BilNorge.no



LANSERING: Med den nye Kyron skal SsangYong-importøren satse i personbilmarkedet. Hovedkonkurrent er Hyundai Santa Fe.

For fire år siden besto SsangYong-utvalget i Norge av én eneste modell – den aldrende Musso. Siden det er Rexton lansert, så Rodius, og nå kommer Kyron.

Det spesielle med nykommeren er at den ikke får plass til den norske varebilkassa, og den blir dermed kun tilgjengelig som femseters personbil. Både Rexton og Rodius har vært langt mer populær med grønne skilt enn med hvite skilt.

 

Mye for pengene

Kyron har en startpris på kr 439.900, som kan synes høyt for en femseters SUV. Men for den prisen får man en 2,0-liters common rail dieselmotor med 141 hk og 310 Nm, en TipTronic automatgearkasse, og ”skikkelig” firehjulstrekk med lavserie.

Importøren DAF Norge A/S sier det sånn: ”Alt på den er like stort som på en BMW X5. Unntatt prislappen.” Standardutstyrslista er imponerende lang:

  • Cruise control
  • Alarm
  • Elektriske seter med minne
  • ESP med Hill Descent Control
  • Helautomatisk klimaanlegg
  • Lettmetallfelger
  • Skivebremser på alle hjul, ventilerte skiver foran
  • Dieselvarmer
  • Styring av musikkanlegg med knapper på rattet
  • Ratt og gearspak i skinn
  • Sotede vinduer fra B-stolpen og bakover
  • Takrail
  • 6 høyttalere, radioantenne i bakvinduet
  • Støtbjelker i dørene
  • Elektrisk avising av utvendige speil og vindusviskere

og mye mer…

 

Legger man kr 25.000 ekstra på bordet, får man toppmodellen som inkluderer 18-tommers hjul i stedet for 16-tommere, samt skinnseter og ryggesensorer.

Under introduksjonen var det anledning til å prøve bilen på motorvei, landevei og skogsvei, og Kyron ga godt inntrykk under alle forhold. Motor/gearkasse-kombinasjonen er ikke utpreget kvikk, men mer enn sterk nok.

Lyden fra motoren er noe anstrengende under akselerasjon, men ellers er det et behagelig lydbilde i bilen. Balansen mellom myk komfort og faste kjøreegenskaper er god, særlig med tanke på at den er bygget på en rammekonstruksjon.

 

Gir mersmak

Med såpass innholdsrik utstyrsliste er det også lett å trives bak rattet. SsangYong har da også lykkes med å gi Kyron et innbydende og moderne interiør. Det er god plass til både passasjerer og bagasje.

Utseendet på Kyron er noe uvant for å si det mildt. SsangYong foretrekker et markant utseende som man snur seg etter, heller enn et småpent og kjedelig utseende. At de færreste vil kalle designen vellykket bryr man seg lite om.

 

Tekniske data Kyron

 

 

 

 

 

DIMENSJONER

Total lengde

 

mm

4660

 

 

 

 

 

 

Største bredde

 

mm

1880

 

Totalhøyde

 

mm

1740 (med takrail 1755)

 

Sporvidde

front

mm

1570

 

 

bak

mm

1570

 

Overheng

front

mm

885

 

 

bak

mm

1035

 

Hjulavstand

 

mm

2740

 

Angrepsvinkel

 

grad

26

 

Avgangsvinkel

 

grad

23

 

Nivåvinkel

 

grad

21

 

Min. klaring

front

mm

210

 

 

bak

mm

199

 

Svingradius

 

m

5,6

 

 

 

 

 

VEKT

Totalvekt

 

kg

2530

 

Vekt

 

kg

1956–2028

 

Tilhengervekt

m/brems

kg

2300

 

 

u/brems

kg

750

 

 

 

 

 

MOTOR

Drivstoff

 

 

diesel

 

Slagvolum

 

liter

2,0

 

Boring x slaglengde

 

mm

r 86,2 x h 85,6

 

Kompresjonsforhold

 

 

18

 

Antall sylindere

 

 

4

YTELSE

Maksimal effekt

 

kW/o.min.

104/4000

 

 

 

hk/o.min

141/4000

 

Maksimalt dreiemoment

 

Nm/o.min

 310/1800–2750

 

Toppfart

 

km/t

166

 

CO2

 

g/km

217

DRIVSTOFF *

By

 

l/100

10,6

 

Landevei

 

l/100

7,1

 

Blandet kjøring

 

l/100

8,4

CHASSIS

Styring

 

 

tannstang

 

4WD system

 

 

part-time 4WD


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: