[]
[] [firmabil.no] []

Gamle venner





Jeg har aldri spurt hvor gammel han er, Tony Crook, Life President, Bristol Cars. Men han var i Egypt for RAF under den annen verdenskrig. Han ble nummer 3 i sportsbil-løpet i Monaco i 1952 – da hadde han til dels (ifølge Autosport) stått på setet og hyttet mens han kjørte for å få treige konkurrenter unna. Han var ikke spesielt ung da han overtok bilproduksjonsbiten til Bristol i 1960.

Han var absolutt eldre da han krasjlandet sin Aerospatiale Minerva i 1985 – den brukte han som bussen sin mellom kontoret i London og "fabrikken" i Bristol.

Men da jeg traff ham på bilutstillingen i London – med en Fanta og en plastikk-sandwich (og dette er mannen som selger biler til kongefamilien i Jordan, til Richard Branson, til Sting – men: "kall meg gjerne nøktern") var han like entusiastisk som alltid. Fremdeles selger han snaue 100 biler i året, dobbelt så dyre og ti ganger så eksklusive som Rolls-Royce og er det beste eksemplet jeg vet på britisk eksentrisk diskresjon. Fremdeles sier han dessverre også nei til å gjøre sin selvbiografi.

Bio-fuel
Hva er dette maset med bio-fuel- eller bi-fuel motorer? De aller fleste dieselmotorer har kunnet gå på andre tyngre oljer enn diesel i mange år allerede. For eksempel bio-diesel. Er det derfor noen grunn til å belønne Ottomotorer fiskalt fordi de endelig er blitt intelligente nok til å kunne svi av forskjellige kraftstoffer?

Landemerke fra Land Rover
Bilutstillingen i London var på mange måter drivhuseffekt i praksis. 38 varmegrader? Fint, vi bare skrur opp air condition-anlegget slik at vi får produsert enda flere klimagasser.

Ford hadde bygget en Focus CC av is – den smeltet tre ganger fortere enn man opprinnelig hadde beregnet. Men samtidig fortalte Ford at de skulle investere en milliard pund ekstra i sin England-baserte forskning på magert forbruk.
Og Ford-datteren Land Rover gikk enda lengre. De kjøper sine egne CO2-kvoter basert på fabrikkenes utslipp, og lar kundene betale for sine. Avhengig av modell betaler en Land Rover-kjøper i Storbritannia nå mellom 85 og 165 pund per år for det han slipper ut. Dette er åpenbart så teit at to uker etter kunngjøringen, hadde jeg fremdeles ikke sett en eneste presse¬melding fra Ford eller Land Rover her hjemme om det.

Da jeg gikk inn på www.climatecare.org som organiserer opplegget for Landie, for å sjekke hvordan det fungerte, fikk jeg beskjed om at ved å fly tur-retur London hadde jeg produsert 0,28 tonn CO2. Det ville ha kostet meg 2,09 pund hvis jeg hadde tatt samme ansvar som Land Rover kundene.

Fantastiske England
Siden denne utgaven av Bil har et visst engelsk preg: Jeg besøkte en gammel gård som heter Trerice i Cornwall for å se på gamle speil. Der hadde de gressklippermuseum. Jeg besøkte den store hagen i Trebah for å se på Rhododendron (det er sant!). Der oppdaget jeg at Donald Healey hadde levd – han med Austin Healey – og restaurert store deler av anlegget. Jeg tittet på gamle gravsteiner utenfor en kirke i Stoke. Så viser kirketjeneren at det er en Morgan-bil i et av blyglassvinduene. England er et praktfullt land.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: