[]
[] [firmabil.no] []

Jeep for folk flest


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



LANSERING: Jeep lanserer nå den aller første modellen for de som ikke er ihuga Jeep-entusiaster.

Folke-Jeep

Når Compass kommer på markedet i januar 2007, skal den være en billig-SUV med diesel for de som vurderer Toyota RAV, Suzuki Grand Vitara eller Honda CRV. Hva skjer når legenden Jeep blir folkelig?

Jeep-eierne er ikke som alle andre. De skal ha en bil som er overlegen i terrenget. Jo brattere og mer ulendt det er, jo mer koser de seg og elsker sin Jeep. Få biler har som Jeep etablert sin egen klasse. Folkevogn, Mini og Rolls er andre biler som har samme status.

Hva så når Jeep kommer med sin første folkebil? En bil som fabrikken elsker å sammenligne med Toyota RAV og Hyundai Tucson.

 

Bestått

De har stått til eksamen. Compass er blitt en fin kompakt-SUV med god balanse mellom det å være lettkjørt på motorvei og tøff og sikker i lende. En SUV er så mye rart. Noen er best på motorvei – andre på tråkk der ingen skulle tro av noen kunne kjøre bil.

Om noen sier ”vi er best i alt”, så tar de munnen for full. SUV handler om kompromiss: Jeep Compass er mest en strålende landeveisbil med gode egenskaper også for lende. Bilen er merkbar lettkjørt – dog ikke slik at man ikke har kontroll.

Det er røster som hevder at SUVer er tungkjørte. Det er ikke tilfelle for Compass. Lett å skifte gear (bilen har 6 gear for lavere forbruk) og fra førerplassen er det meget god sikt i alle retninger. Reservehjulet (ikke run-flat) har ikke sin tradisjonelle plass på bakdøra, men ligger godt plassert under bagasjegulvet.

 

Motor fra VW

Jeep er en del av DaimlerChrysler. Og man skulle tro at de hadde en rekke motorer for Compass. Men i jakten på en 2-liters dieselmotor for Europa, valgte Jeep å kjøpe den velkjente 2-liters turbodieselmotor fra VW.

Du finner den i alt fra Passat til Touran og Skoda Octavia. Ingen kan hevde at dette er ”verdens mest moderne dieselmotor” for utviklingen går raskt. Ved høyt turtall er det mye motorlyd. Det samme når motoren går på tomgang. Men det er ingen vibrasjoner eller rystelser.

Et tankekors er det jo også at motoren bygges i Tyskland for deretter å fraktes til USA der Jeep bygger Compass. De ferdige bilene skipes så tilbake over Atlanteren igjen. Verdens mest bereiste motor?

 

”Hornbriller” og Suzuki-preg

Jeep har valgt noe mer rette linjer enn mange andre SUVer har. Fronten er stram og preges av bilens to frontlys som har form som hornbriller.

Grillen har syv loddrette stolper – og mener du å ha sett noe lignende før? Jo, det er klare trekk fra Suzukis canvasjeep som ble slaktet på grunn av sin ustabilitet. Men ved fronten stopper også sammenligningen.

 

God plass

Compass er en femseter med utrolig god plass og takhøyde i baksetet. Men bagasjeplassen er neppe verdens største når alle setene er i bruk. Bakseteryggen kan justeres og kombinasjonene er mange da også høyre forseterygg kan legges ned slik at man nesten kan kjøre en liten flaggstang i bilen.

Det er standard med takrails med godt feste til takstativ for frakt av sykler, kano eller materialer. Bak i bagasjerommet vil mange savne rom og bøyler for feste av alt løst som ofte flytter seg under kjøreturen. I bakluka er det høyttaler som kan vippes ned så bilen kan bli til et rullende diskotek.

 

0,65 lit/mil – endrer oppfatninger

Med full rett har mange en inngrodd oppfatning av amerikanske biler som drivstoffslukere. Men det er grunn til å tenke nytt når Compass bruker 0,65 liter pr mil ved blandet kjøring og 0,54 ved landeveiskjøring.

Og bilen har permanent firehjulstrekk med høy bakkeklaring og store dekk. Når det gjelder utslipp av CO2 er ikke bilen noen vinner med sine 177 gram/km. Dermed blir bilen ingen avgiftsvinner.

 

Taklys blir lommelykt

Taklyset kan bare ved et liten fingertrykk bli lommelykt. Smart. Det er imidlertid ikke dashbordet som er veldig firkantet og det ser ut som designerne har brukt linjal på alt.

 

”Vår viktigste bil”

Ledelsen i Chrysler Norge innrømmer at Compass for dem blir en utrolig viktig modell.

- Trolig vår aller viktigste, sier informasjonssjef Henning Larsen. Den skal trekke for oss nye kunder og bli en døråpner for merket Jeep. Målet er minst 800 biler i året og mange av de som kjøper, har ikke vurdert noen Jeep før de fikk se og høre om Compass.

Bilen er ikke stor nok til at den kan bli varebil. Mens andre markeder også får bilen med 2,4 liters bensinmotor, kommer denne ikke på det norske markedet.

 

Jeep Compass 2,0 Turbodiesel

Pris: ca kr 360.000,- (lanseres i januar 2007)

MOTOR:

4-sylindret turbo rekkemotor. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 310 Nm v/1750-2500o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 440,5 x 181 x 163 cm
Akselavstand: 263,5 cm
Egenvekt m/fører: 1620 kg.
Tillatt totalvekt: 1980 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 334 til 1277 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Tilhengervekt: 450 uten brems 1500 med brems

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,65 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km. 

 

Konkurrenter: Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Land Rover Freelander


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: