Neste globale Dodge
Mens Caliber er i ferd med å gjøre sin entre og Nitro er på trappene, viser Dodge hvor veien i går videre for deres globale planer. Avenger Concept forteller at D-segmentet står for tur. Tøft marked D-segmentet er synonymt med store familiebiler, en kategori hvor vi bl.a. finner Passat, Mondeo, Avensis og veldige mange andre modeller. Caliber som nå er på plass i Norge nå er en klasse mindre, og Nitro som er på trappene er en SUV som skal ta opp konkurransen med Grand Vitara, RAV4 og tilsvarende. Selv om Dodge sier at Avenger er en konseptbil, skal det neppe store endringer til før den er produksjonsklar. Slik den vises i Paris, ser det ut til at planleggingsprosessen er langt fremskredet.
Litt annerledes Det er kunder som ønsker seg en praktisk og funksjonell mid-size sedan som er målgruppen for Avenger. Den er utstyrt med en økonomisk dieselmotor og har et utseende som vil vekke oppsikt, selv uten den infernorøde lakken konseptbilen er dekorert med. ”Avenger Concept bærer bud om hvor Dodge er på vei,” sier Trevor Creed, Senior Vice President for design hos Chrylser-gruppen. ”Avenger har en god porsjon amerikansk muskelbil i seg, og er et friskt pust i dette segmentet. Den gjør det samme for D-segmentet som Caliber gjør for C-segmentet – den tilbyr et unikt alternativ til konkurrentene.” Familielikheten er tydelig mellom Avenger og Caliber, fra den typiske Dodge-grillen, via den runde takbuen til den korte bakstussen. På verdensbasis solgte Dodge 1,4 millioner biler i 2005, men med en offensiv modellpolitikk har de planer om å ekspandere raskt i løpet av de nærmeste årene. Avenger kan bli et viktig bidrag i den planen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |