Fra Mini til Rolls på en weekend
BMW Norge inviterte nylig utvalgte journalister til å prøvekjøre noen av sine mest eksotiske modeller. Alt fra blodtrimmet Cooper S til gedigen Phantom ble kjørt tur-retur Oslo-Linköping. Valgets kval Når du kan velge mellom 20 spennende modeller fra BMW-konsernet, er det lett å lide valgets kvaler. Derfor var det en lettelse at vertskapet hadde fordelt bilene på vei sydøstover. Første etappe ble tilbakelagt i en ansiktsløftet X3 2,0d, en modell som har fått en bredere appell i ny utførelse takket være flere lakkerte detaljer og mindre sort plast. Den er også oppdatert på flere områder med hensyn til teknikk. (Les mer i kollega Winding-Sørensens omtale). Det er heller ikke mer enn et års tid siden BMW oppdaterte sin 7-serie, så det var interessant å sette seg bak rattet i en meget velutstyrt 730dL. Vår passasjerer inntok frivillig baksetet for å nyte komfort og luksus. Selv i dagslys fikk vi et inntrykk av at varmesøkende kamera kan være effektivt på vei med ekstra stor elgfare. Og vi nøt følelsen av luksus (helt til den ble overskygget av en meget mer luksuriøs opplevelse noen timer senere).
Sporty Z4 Coupé har jeg hatt gleden av å hygge meg med ved et par anledninger, både på Estoril-banen i Portugal og på landevei, men da ”bare” i hissig M-utførelse. Det var således en fornøyelse å sette seg bak rattet på en 3,0si med mer moderat oppsett og en noe mer moderat motor, skjønt 265 hk koblet til en nærmest sømløs automatkasse vil nok dekke behovet for sportsbil-egenskaper for de aller fleste. Siste del av reisen til vårt oppholdssted ble kjørt i en 325i Coupé. Karosseriet har former og detaljer som gir sportsbil-assosiasjoner. Motor og drivverk er en sportsbil verdig og bagasjerommet er nesten på høyde med det du finner i en 3-serie sedan. Eneste grunn til IKKE å velge en coupé i stedet for sedanen, er adkomsten til baksetet. (Men er du først kommet deg inn, så sitter du bra – forutsatt at du ikke har en for lang kropp).
Første klasse Et av de store målene for reisen, var å prøvekjøre en Rolls-Royce Phantom. I tillegg til demobilen den nordiske BMW-organisasjonen disponerer, befinner det seg ett eksemplar av denne luksuslimoen i Sverige. Vi tok plass bak rattet i den gedigne farkosten, og hadde nærmest følelsen av å stå bak roret på en supertanker. Bilen duvet frem, mykt og komfortabelt, men viste også tegn til potens når gassen ble trykket til bunns. Vår passasjer nøt tilværelsen i baksetet, og plutselig var ikke lenger 730dL like luksuriøs. Mer om vår opplevelse med Rolls-Royce Phantom kan du lese i en fremtidig utgave av Bil hvor vi også prøvekjører familiens minste, men likevel et av de hissigste medlemmer, en ”Mini Cooper S with John Cooper Works GP kit”.
M for Muskler Og når vi først kunne velge og vrake blant BMW’s spennende bilpark, benyttet vi anledningen til å ta en tur med M6 og M5. Selv om begge er utstyrt med samme, kraftige motor, er hovedforskjellen at M6 er den mest sportslige mens M5 er en fullverdig 5-seters sedan med kraftig motor og chassis og bremser tilpasset ytelsene. Vi kommer tilbake med mer om våre opplevelser, både her på BilNorge og i bladet BIL. Kos deg i mellomtiden med et rikholdig fotoalbum. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |