Renault lover mye
Det var nesten tragisk så få nyheter de franske fabrikkene presenterte på sin store, franske bilutstiling. Picasso var vel den eneste egentlige nyheten. Men Renault lovte i hvert fall mye. Twingo først Renault er litt presset om dagen, med ganske triste tall for salgsutviklingen. Men de er aggressive i sine uttalelser og lover en teppebombing med nye modeller. Vi møtte antydninger til tre av dem på bilutstillingen i Paris. Den som ligger nærmest er nok Twingo, som de lover å ha på markedet i løpet av våren. Bilen skulle egentlig vært her allerede, men den nye Renault-sjefen Carlos Ghosn stoppet den fordi den hadde en alt for døll design. Om den nye er så meget bedre, er ikke vi sikre på. Dersom produksjonsmodellen blir seende ut som den konseptbilen vi ble vist, vil vi få en blanding av japanske funk-biler fra de siste årene paret med litt utgåtte Corsa-linjer, helt uten den type identitet og integritet som gjorde den opprinnelige Twingoen til en så stor suksess. Den er jo faktisk fremdeles på den franske ti-på-topp listen. Noen av Twingo-detaljene er imidlertid løfterrike. At dashbord som er utstyrt for å ta både iPod eller Nokias Smartphone. 15-tommers skjerm, webcam og fulle Internett-muligheter høres også spennende ut. Den vil bli 3,6 meter lang og skal bl.a. utstyres med den nye TCE 100 motoren – en 1,2 liters turbo på 100 hk og et forbruk som gir mindre enn 140 g CO2 pr km.
Smak av 4x4 Vi fikk også en smakebit på fabrikkens kommende 4x4 modell, en biltype som har manglet i dramatisk grad. Spørsmålet er om den kommer tidsnok nå – klar for markedet i første halvdel av 2009, sies det. Hvorfor det skal ta så lang tid er vanskelig å forstå. Bilen er basert på en Nissan-modell, og er videreutviklet av Renaults koreanske arm: Samsung. Kaleos Concept heter den vi fikk presentert, det kan jo tyde på at modell-navnet blir Kaleos. 450 cm lang og avgifts-ideell to-liters dieselmotor er blant spesifikasjonene.
Ny plattform Nepta har vi fortalt om før. Her møter vi den som en ganske lekker, åpen fire-seter. Virkeligheten er en helt ny plattform som skal ligge til grunn for både biler i Laguna- og over-klassen, og for større MPV’er. Slik bilen står nå er den drevet av en 3,5 liters V6 motor på 420 hester som driver bakhjulene gjennom en syvtrinns gearkasse. Dette var en god presentasjon av ting som vil komme, spørsmålet er bare om markedet kommer til å vente helt til produktene står klare. Eller om vi vil se et fortsatt økende skifte over mot andre merker. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |