To tekno-konferanser i Tyskland
I kjølvannet av årets Automechanika (se stor reportasje i MotorBransjens oktobernummer) fant den femte automotive konferansen for klimaanlegg i bil sted på Sheraton ved Frankfurt lufthavn. Tilbakemeldingene tyder på at det ble et givende innblikk i hva som er i vente innen et av ettermarkedets voksende forretningsområder. BMW viste der to biler som i samarbeid med Behr-Hella var utstyrt med CO2-basert klimaanlegg i stedet for dagens R134a, som man nå søker erstatning for grunnet sine uheldige helsevirkninger. Også Honeywell og DuPont viste et CO2-basert A/C-system de har utviklet i fellesskap. I tillegg ble det blant de rundt 40 utstillerne vist nye løsninger på systemer, service på og håndtering av både dagens og morgendagens gasser. En utstyrsleverandør viste sågar en integrert diagnosemåler i tømme- og fyllestasjonen. Og 4. desember byr Tyskland på enda en bilteknologisk konferanse. Denne gang skal det snakkes i fire dager om transmisjoner og utvekslinger på Maritim i Berlin. Også dette arrangementet finner sted for femte gang, og det overordnede hovedmotivet er interessant nok: Best mulig drivstofføkonomi og konkurransedyktig komfort gjennom optimale utvekslinger, lavest mulig vekt etc. Ja, det snakkes endog om å gjøre motorer så elastiske at man i fremtiden kan se helt bort fra girkasser med deres vekt og krav til plass Mer en 70 eksperter har sikret seg plass på talerstolen, bl.a. fra ZF Sachs, DaimlerChrysler, BMW, Ford og Bosch. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |