[]
[] [firmabil.no] []

NYE SIDER


Jon Winding-Sørensen



Velkommen til en ny utgave av Bil. Nyere enn på lenge. Du har kanskje allerede sett noe, og du vil se mer når du blar deg lengre ut. Vi har innført et helt nytt grafisk uttrykk, kall det gjerne layout, for å fortelle dere at ikke bare er vi i forkant når det gjelder innhold, vi holder posisjonen som Norges ledende bilblad også når det gjelder utstyr.

Det vi håper å ha oppnådd er å gi bladet et luftigere preg, vi har forsøkt å gjøre tekstene mer tilgjengelige, og vi har stilt strengere krav til bildekvaliteten for at du skal ha enda større utbytte av det bladet. Samtidig som vi ikke ønsket å lage noen revolusjon. Du skal fremdeles vite at det er Bil du har foran deg.
Send oss en melding og fortell hva du synes.

DEN GAMLE REDAKTØR - IGJEN
Med nytt grafisk uttrykk og med helt ferske lesertall som igjen forteller at vi har styrket vår posisjon i forhold til våre nærmeste kollegaer, sier jeg takk for meg.
Nok en gang.

De som har fulgt med en stund vil huske at jeg opptrådte som Den Gamle Redaktør i mer enn 20 år, før jeg igjen overtok ansvaret for Bil høsten 2003. Nå er det åpenbart at vi har klart å legge en kurs som vil føre Bil trygt inn i en ny tid der samspillet med nett og andre media blir viktigere enn noensinne. Dermed er det på tide å overlate dag-til-dag- styringen til andre, og gå inn i rollen som Den Gamle Redaktør igjen.

Men kvitt meg blir dere ikke. Dels skal jeg arbeide med å koble papir og nett tettere sammen her hos oss, og dels skal jeg konsentrere meg mer om det rene bransjestoffet igjen. Men det skal godt gjøres å holde meg unna Bils spalter i tiden fremover, så det er ingen grunn for meg til å si farvel.

Derimot er det som alltid grunn til å si takk for den støtten og supporten dere gir, som har gjort oss til det største norske bilbladet, med enda større margin enn før.

CO2-tidsalderen
I skrivende stund vet vi ikke hva statsbudsjettet inneholder av nye avgifter og avgiftsystemer for biler. La oss håpe de er fornuftigere og klarere enn de mange korene som har sunget avgiftsforslag i årene som har gått forut.

En ensidig fokusering på CO2, uten å huske at det finnes andre viktige og målbare komponenter i eksosen. En dominerende propaganda-aktør, NAF, som av en eller annen grunn har fått med seg Bilimportørforeningen (der oppfatningene også sprikte) – hvor både Opplysningsrådet, NBF og de andre bileierorganisasjonene var holdt elegant utenfor. Et solid misbruk av ordene miljøbil og flexi-fuel og bærekraftig og alt som skal gi et bilde av grønt gress og blå himmel. Og byråkrater som klart viser hvordan de lar seg rive med av store overskrifter (hvorfor skal for eksempel el-biler ha fiskale og trafikale fordeler som ikke de hydrogene får?).

Faren er selvfølgelig at vi nok en gang får et regelverk som fremelsker bilmodeller av typen Norsk Spessial.

Dilla eller trend?
Hvor lenge varte Porsche Cayenne som mote-bil? 6 måneder? Der var trend-setterne kjapt inne, men enda fortere ute. Det skal bli virkelig spennende å se hvor lang tid det kommer til å ta før det samme skjer med Audi Q7. Hva som blir ekstra¬ ¬interessant for alle som driver sosio-økonomisk-geografiske ¬studier av slike fenomener er om neste års hybrid-alternativ kommer til å gi Q7 (eller for den saks skyld, de store Lexusene) et ekstra pusterom før (eller kanskje: dersom) de blir overført til Harry-avdelingen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: