[]
[] [firmabil.no] []

Ny turbo-teknologi i Paris


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Ikke alle nyheter fra Paris-utstillingen går på hele biler hvis man kikker litt nøyere etter. Der har for eksempel Honeywell Turbo Technologies avduket verdens første parallel-sekvensielle totrinns turbo som er beregnet på dieselapplikasjoner.

Turboløsningen skal I første rekke benyttes på PSAs 4-sylindrete motorer til Peugeot 407/607 og Citroën C5/C6. Honeywells turbo skal kunne gi PSAs 2,2 liters HDi-motor 30% høyere dreiemoment og forbedre akselerasjonen fra 30 til 60 km/t med 50% I tredje gir.

Dreiemomentet vil ligge på 330 Nm ved 1300 o/min. og stige til 370 Nm ved 1500 o/min., hvilket er usedvanlig høye verdier på så lave turtall for en dieselmotor av denne størrelsen.

Utviklingen av turbosystemet startet I 2003, og i stedet for en seriell arbeidsprosess der en liten høytrykksturbo gjør forarbeidet for en mye større turbo, gikk PSA og Honeywell inn for en motorplattform med en parallell-sekvensiell løsning.

I denne arbeider to små turboer side om side ved høye turtall, mens bare den ene er i virksomhet ved lave omdreiningstall. Til hjelp for å gjøre løsningen spesielt effektiv er en patentert, progressiv kontrollventil som setter turbo nummer to i rotasjon allerede i den første turtallsfasen ved akselerasjon.

Trykkluft fra turbo nummer en brukes samtidig til å eliminere risikoen for oljelekkasje. Systemet inneholder også en feedbacksensor for ventilens posisjon, som styres av motorovervåkningen.

Bilkomponenter og deler er hovedtema i MotorBransjens oktoberutgave.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: