Audis råskinn på bane
Vi har vært på Gotlands Ring og kjørt fire av Audis sprekeste biler. En regnvåt bane sendte oss nesten i betongveggen. Audi Sportscar Experience er en opplevelse vi kan anbefale på det varmeste. Skjønt spesielt varmt er det neppe når Audi-instruktørene i familien Åhlin / Kottulinsky kommer til Norge i mars 2007. Det norske opplegget blir også litt annerledes når det kjøres på is og snø i stedet for den kuperte, spennende banen i Østersjøen. Men begivenhetsrikt blir det ganske sikkert.
På håret Vi har vært på Gottlands Ring også tidligere, i forbindelse med lanseringen av RS4 for ganske nøyaktig et år siden. Den gang var det sol og tørt, mens vi i år ble møtt med regn. Og selv om regnet ga seg før lunsj, ble det aldri samme grep som i fjor. Det holdt på å bli skjebnesvangert. Jeg insisterte nemlig på at banens raskeste sving kunne tas uten nedbremsing. ”Det er nok å slippe gassen et par sekunder for så å gå på’n igjen,” insisterte jeg overfor min ”co-driver” basert på et år gammel erfaring. Årsaken til at det nesten endte i veggen var neppe at vi kjørtes stasjonsvogn i stedet for sedan - snarere at festet var vesentlig dårligere denne gangen.
Rikholdig meny Formiddagen gikk ut på å lære deler av banen å kjenne, samt å bli bedre kjent med de potente bilene. Med RS4 og S6 Avant terpet vi et par vanskelige svingkombinasjoner. S8 med sine keramiske bremser ble brukt til akselerasjons- og bremsetest mens TT ble kjørt i slalomløype for å demonstrere fordelene med Magnetic Ride – et system som gjør bilen fastere i fjæringen og dermed mer sportslig. Som appetittvekker til lunsj fikk vi servert statisk visning av R8 – Audis nye råskinn av en sportsbil som hadde verdenspremiere i Paris sist helg. Ikke like ekstrem som ”fetter” Lamborghini Gallardo, men sikkert minst like behagelig og velkjørende på Autobahn.
Sportslig luksus Etter lunsj fikk vi anledning til å prøvekjøre alle de spreke Audi-modellene rundt hele den 3,2 kilometer lange banen. Vi startet med S8, en bil som på tross av sine nesten to tonn er forbausende manøvrerbar på bane. 5,2-liters V10’eren har et nydelig lydbilde og 540 Nm og 450 hk sørger for plenty av skyv. Men det er nok primært tyske autobahn med fri fart som er hjemmebane for den store luksuslimoen.
Spreke stasjonsvogner S6 Avant er også en typisk milsluker som tar deg komfortabelt tvers gjennom Tyskland på en ikke alt for lang arbeidsdag. Sammenlignet med de andre bilene, selv storebror S8, virker bilen tung i nesa, noe som medfører understyring ved litt for høy fart i kurver. Litt duvende føles den også. RS4 er en av mine aller største favoritter basert på tidligere erfaring, og selv om bilene vi kjørte på Gotland var stasjonsvogner, la den ingen demper på kjøregleden. Dette er en av de mest komplette biler som finnes på markedet. Sportslig, men likevel komfortabel nok til en langtur, og med en lyd som er helt rå, både utenfor og inni bilen, spesielt når S-knappen på rattet aktiviseres.
Velegnet innpakning Og selv om TT’s V6 kommer til kort sammenlignet med kraftpakkene i S- og RS-modellene, kommer bilens kjøregenskaper svært godt til sin rett på bane. Dette er uten tvil den mest velegnede Audi til banebruk. Et lavt tyngdepunkt kombinert med stor sporvidde gjør den svært egnet for banekjøring. Så ja takk Audi, lag gjerne en TT i RS-utgave. Da får dere en bil som kan konkurrere med BMW Z4M og Porsche Cayman S. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |