Biler blir dyrere og billigere
De nye CO2-baserte bilavgiftene straffer særlig store og motorsterke SUVer med automatgear. Økningen er på mange titusen kroner. Hvilke biler bør kjøpes i år – og hva bør du vente med til neste år? Konsekvensene av de nye bilavgiftene er udiskutable. Noen bilmodeller blir dramatisk mye dyrere – mens mange andre blir billigere. Generelt er dette bildet: • SUVer med bensinmotor blir mye dyrere • Biler med motoreffekt over 177 hk blir straffet ekstra hardt • Automatgear får store tillegg • Firehjulstrekk blir også straffet • De fleste bilmerker har modeller som vil bli billigere, men noen kommer dårligere ut. • Vinnerne er små dieselbiler med mindre motor - og lite utslipp av CO2.
SUVer straffes Vurderer du en SUV med firehjulstrekk og bensinmotor – kjøp den i år. Etter årsskiftet vil mange av modellene av denne populære biltypen bli vesentlig dyrere. Det handler om titusener av kroner. Her er endringene noen av modellene i denne klassen: • Suzuki Grand Vitara straffes kraftig i det nye CO2-baserte avgiftssystemet. Bensinvarianten går opp ca 43.000 kroner fra årsskiftet. Det spesielle med denne modellen er at også varianten med diesel øker, med ca 29.000 kroner. • Subaru, som kun har 4WD-modeller, rammes også hardt av de nye avgiftene. De fleste bilene blir dyrere og en Forester øker med over 40.000 kroner. • Land Rover er en av avgiftstaperne. På Range Rover blir økningen fra 72.000 til 230.000 kroner, mens en Freelander ”bare” øker med 22.000 kroner. • Chevrolet rammes av de nye avgiftene. Captiva kommer foreløpig kun med dieselmotor til Norge, men på denne øker avgiften 14.000 kroner. Med automatgear blir den 65.000 kroner dyrere. • Ssangyong, Porsche og Jeep får også en avgiftssmell. For Jeep ligger økningen på mellom 48.000 og 72.000 kroner. • Toyota RAV4: Bensinutgaven koster i dag ca 20.000 kroner mindre enn tilsvarende med dieselmotor. Fra årsskiftet blir dette snudd på hodet. På bensinbilen blir avgiftene påplusset ca 30.000 kroner, mens de for dieselutgaven blir redusert med det samme beløpet. Dermed vil bilen med dieselmotor koste 40.000 mindre enn den med bensinmotor.
Automatgear blir luksus Automatgear gir i de fleste biler høyere utslipp av CO2 og blir dermed straffet i det nye avgiftssystemet. Trolig vil bare et fåtall av kjøperne av biler i "normale" klasser koste på seg automatgear. Her ser du hvorfor: • VW Golf har i dag et pristillegg på automatgear på 6.520 kroner. Fra årsskiftet blir tillegget på kr 29.792 • Peugeot 307 har i dag et pristillegg på kr 12.000 for automatgir. Med de nye avgiftene vil tillegget fra årsskiftet bli kr 26.000. • BMW 3-serie koster i dag ca kr 21.000 mer med automatgear. Etter nyttår må du regne med å betale fra 15.000 til over 30.000 i tillegg til dette. • Volvo V70 med automat blir også mye dyrere fra årsskiftet. I dag er det en forskjell mellom manuelt gear og automat på kr 21.900 – fra årsskiftet påplusses det ytterligere 30.000 til 40.000 Ikke alle automatsystemer straffes like hardt. Det som avgjør er hvor mye CO2-utslippet øker som følge av automatgearet. Sjekk derfor nøye hvilket system modellen benytter - og hvor mye ekstra CO2 det produserer.
Firehjulstrekk blir dyrere Stadig flere nordmann har valgt en bil med firehjulstrekk. Fra neste år kan det snu. På mange bilmodeller blir det et kraftig tillegg i prisen på variantene med trekk på alle fire. • Volvo V70 har en forskjell i dag mellom 2-hjulstrekk og 4-hjulstrekk på kr 31.000. Fra årsskiftet øker forskjellen til ca 51.000 kroner. • Audi A4 har i dag forskjell på kr 34.000 kroner – fra årsskiftet blir beløpet 46.000
Dette blir billigere Biler med moderne dieselmotor, lavt forbruk - og dermed utslipp av CO2 - blir de store vinnere. På flere modeller vil dieselmodellene bli rimeligere enn tilsvarende bensinutgave. De fleste merker på det norske markedet har mange biler som vil bli vesentlig billigere etter 1. januar. Her er noen "folkemodeller": • Toyota Corolla 1,4 liters dieselmotor går med ca 14.000 kroner, mens reduksjonen på 2,0 liters dieselmotoren blir ca 30.000 kroner. • VW Golf diesel er også en klar vinnerbil. De fleste variantene med dieselmotor går ned fra 20.000 til 30.000 kroner. • Peugeot 307 med dieselmotor går ned med mellom 19.000 og 31.000 kroner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |