Skoda sprer glede
Av alle de nyregistrerte navnene de kunne velge mellom, Laura, Spacefun, Valeria eller Youngster, valgte de Joyster. Hermegåsa – det navnet hadde Daewoo brukt allerede i 1997. Mener alvor Det er ikke mye annet ved Joyster som er etterliknet. Enda en gang slår Skoda til med noe som er så ulikt VW-gruppens kollektive uttrykksform at det skulle ikke forundre meg om det ble gjort alvor av denne også. Akkurat som det ble av den utrolige Roomster som dukket opp første gang i 2003. Men faktisk ble det visket ganske høyt om at her har vi en 2009-modell. Skodas første unge-og-urbane forsøk, og fabrikkens første tre-dørs siden de kom inn under Volkswagens beskyttende vinger.
Selvsikker Bilen er full av morsomme designfinesser. Den enorme panoramaruten som glir sømløst over i siderutene, for eksempel. A-stolpen er helt skjult bak sotet glass. Den svære krom-grillen likner på den vi så på den opprinnelige Roomster, og virker ganske selvsikker. Mens bakdøren, splittet horisontalt, viser seg å inneholde to gode sitteplasser når man slår ned den nederste delen.
Felles målgruppe Størrelsen er noe under Fabia, så vi snakker om under ny Mini/Volvo C30 konkurrent her. Men vi snakker om den samme målgruppen. Unge, teknisk interesserte, praktiske – fra de utskiftbare setetrekkene til docking-stasjonen for laptop’en med Internettforbindelse – her er det tenkt på en forholds kvikk kundegruppe. Jens Manske, som nå er sjefdesigner hos Skoda, kalte dette en bil for unge mennesker. Men han la fort til at de unge også vil være svært interessert i det han virkelig arbeider med nå: å legge siste hånden på den nye Fabia – litt større, litt skarpere i formene pluss to-farge-oppskrift a la Mini og Ypsilon. Han sa det ikke, men vi venter den i løpet av juni neste år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |