Lancia og Alfa: oppadgående
Det var morsomt å se hvordan de to andre Fiat-merkene, Lancia og Alfa Romeo, begynner å ta etter storebror i nyoppdaget aggressivitet. I storebrors fotspor Fiat er jo blitt stjernen på den store europeiske bilhimmelen igjen. Merkets vei tilbake har vært beundringverdig og oppsiktsvekkende. På Paris-utstillingen var det tydelig at de to andre merkene under Fiat-paraplyen vil følge etter. På hver sin måte riktignok. Alfa Romeo ved hjelp av en nydelig modell, 8C Competizione, begrenset til litt flere eksemplarer enn den har hestekrefter (500, mot 450). Vi så bilen første gang på IAA i 2003, tre år er gått – for noen er den blitt enda vakrere.
For retro? For noen andre av oss er den blitt enda mer retro. Ikke vet jeg hva man kommer til å synes når den endelig kommer på nett ved Frankfurt-tider neste år. Karosseriet er husets, her har ingen eksterne konsulenter vært på ferde. Og drivlinjen er ren Maserati V8 med bakhjulsdrift. Det var egentlig svært morsomt å sammenlikne den med Audis tilsvarende – R8 – som imidlertid er et helt annet svar på det samme spørsmålet. Hva vil kundene si? Foretrekker de mer ytelse enn de noensinne klarer å hente frem i en effektiv funkis-pakke som Audis, eller i en elegant ballkjole som Alfas?
Mange nye fra Lancia At dette er en bil som på mange måter peker frem mot at Alfa igjen skal komme på plass i USA, er selvfølgelig også spennende nok. Men enda mer spennende var Lancia-planene. Da merket nylig feiret sitt hundreårs-jubileum i den kjente bilbyen Venezia, kunne selskapets ledere fortelle om ambisiøse planer. 300.000 Lanciaer skal selges i år 2010 (opp fra dagens ca 120.000/år). Det verste er at jeg tror på dem. Dels på grunn av den nye Lancia-sjefen. Da han var Citroën-sjef i Danmark, fant han noen muntre hull i danskenes rigorøse avgiftsregelverk og fikk Xsara-salget til å fyke til værs, og gjorde Citroën til en bestselger (de er fremdels nr. 5 på reg-statistikken med en markedsandel på rundt 7,5 %). Da han senere ble sjef for Citroën i Italia, doblet han på meget kort tid merkets markedsandel.
Debut med Delta Kanskje ikke så rart at Fiat-topp Sergio Marchionne oppdaget det, og ga franskmannen Olivier Francois stillingen som topp for dette merket. En nydelig 5-dørs bil, foreløpig kalt konsept, men som åpenbart skal inn for å konkurrere både i C- og D-segmentet. En akselavstand på 270 cm gir mange muligheter til å bygge både kompakt og ganske stort. Og mens Alfa åpenbart sikter seg inn mot BMW, ligger det i kortene at målet for Lancia er både Audi og Volvo. Mennene bak denne nydelige Paris-debutanten, Giuseppe Bonollo (teknisk) og Frank Stephenson (design) kunne fortelle at de bare hadde jobbet med denne bilen et halvt år før premieren. Derfor er det dessverre sannsynlig at bilen ikke vil nå de første kundene før i 2008. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |