EU-nybiler: Fremdeles foran 2005
Ironisk nok er det samtalepartnerne GM og Renault som leder nedgangen i nyregistreringer blant de europeiske merkene. Men fremdeles er reg-tallene høyere enn i fjor. Det er vel et stort spørsmål om jeg kan si det samme etter at oktober-tallene blir gjort kjent. Etter de tre første kvartalene ligger Europa fremdeles nesten 7.000 biler foran tilsvarende periode i fjor – det tilsvarer mindre enn 0,1 prosent. Og de siste tre månedene har alle vist nedgang: 4,5 prosent ned i juli, 1,4 prosent ned i august og 2,6 prosent ned i september. Ser vi på detaljene i tallmaterialet viser det seg at innen EF15 var det bare Tyskland som viste en fremgang i forhold til i fjor – med 4,5 prosent. Og da snakker vi et månedssalg på nesten 300.000 enheter, så det er klart at et slikt jafs monner. Men når alle de andre million/år-markedene synker, Frankrike med hele 13 prosent, sier det seg selv at Tyskland ikke kan klare å produsere en total fremgang alene. Og at Norge øker med 0,5 % og Latvia med mer enn 50 % betyr faktisk ikke veldig mye for totalen. Av bilmerkene er det bare Audi, Seat, Skoda, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Toyota, Lexus, BMW, Mazda og Honda som har plusstegn for markedsandeler både for september isolert – og hele året akkumulert. Ser vi på gruppene har VW-gruppen gått frem med 6,4 prosent så langt i år, mens Fiat-gruppen har reist seg 18,6 prosent. DaimlerChrysler, Toyota og BMW-gruppene har også plusstegn for de tre første kvartalene, men for september gikk DC tilbake. I den måneden sank Renault med nesten 15 prosent (og Nissan glapp med 27 prosent – hadde Carlos Ghosn, sjefen for begge disse merkene for mye å tenke på i forbindelse med GM-forhandlingene?) og GM, først og fremst på grunn av Opel, sank med 9,1 prosent. Ford fortjener forresten litt applaus, selv om hele gruppen sank med 0,5 prosent i september skyltes det først og fremst Volvo og Land Rover. Ford-merket økte med 3,1 prosent. Jeg har antydet det før at Ford i USA, som er på jakt etter en dyktig partner, behøver kanskje ikke se lenger enn til Ford of Europe? Tallene for merkene gjelder gamle EF-15 pluss Norge, Island og Sveits. De nye medlemslandene selger snaue 60.000 biler/mnd og betyr lite for markedsandelene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |