Pkk betyr lite for trafikksikkerheten
Norske bileiere legger hvert år igjen 500 millioner kroner hos instanser som foretar periodisk kjøretøykontroll (pkk), ifølge en undersøkelse som er foretatt av Transportøkonomisk Institutt (TØI) for Statens vegvesens organ Vegen og Vi. Men kontrollene hjelper ikke på trafikksikkerheten, enda målet med ordningen var nettopp dette. Undersøkelsen viser riktignok at det er en sammenheng mellom tekniske feil og trafikkulykker, men likevel går ikke antall ulykker ned. Forklaringen må derfor ligge et annet sted, som at bilbestanden har gått opp etter at pkk ble innført på tungbiler i 1995 og på personbiler tre år senere. Kanskje medfører også manglende stoppsoner utenfor kjørefilene i kombinasjon med fysiske veiskiller at de innblandede har ”no way to go” dersom en bil plutselig stanser uforvarende og blir stående på et uoversiktlig sted. Men årsakene kan være mange flere. TØI ser ikke bort fra at kontrollene har en positiv virkning på utslipp og støy. Ja, og så sikrer den jo en rekke arbeidsplasser for bilverksteder, NAF-stasjoner og ikke minst Statens vegvesens trafikkstasjoner, der kapasiteten nå er sprengt til helt uholdbare tilstander for både publikum og ansatte. På spørsmål fra Venstres Borghild Tenden til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (bildet) om ministeren mener undersøkelsen og ventetiden på trafikkstasjonene kan danne grunnlag for lenge kontrollintervaller, har Samferdselsministeren svarte (lett forkortet): ”Pkk har som formål å sikre kjøretøyer tilfredsstillende standard innen trafikksikkerhet- og miljøegenskaper. Et mål med EØS-regelverket er også å redusere forskjeller mellom nasjonale kontrollordninger for å gi likere konkurransevilkår internasjonalt. Krav til kjøretøy og kontrollorgan er fastsatt i Rådsdirektiv 96/96/EF som er harmonisert for EØS-området og en del av EØS-avtalen, uten spillerom for nasjonale tilpasninger uansett effekten av kontrollen. Dette er et eksempel på det spillerommet Norge har mistet ved den sterke EU-tilknytningen som EØS-avtalen innebærer”. Vegdirektoratet har nå TØI-rapporten inne til vurdering, og Samferdselsministeren vil ta stilling til eventuell oppfølging overfor EU/EØS/EFTA når direktoratets uttalelse foreligger. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |