Nye Euro-sedaner til Tyrkia
Det er et par land i Europa hvor firedørs mellomklasse-sedaner faktisk selger. Bl.a. Finland og Tyrkia. Derfor blir det premierer både i Istanbul og Helsinki. Den 2. november åpner den internasjonale bilutstillingen i Istanbul. Med to forholdsvis vesentlige Europa-premierer: Opel Astra og Fiat Linea. Begge er firedørs sedaner, og er derfor ikke særlig aktuelle for andre markeder enn Tyrkia, Finland og de nyeste EU-medlemmene. I resten av Europa er det kombikupeer og stasjonsvogner som råder i denne størrelsen. Bare 5 prosent av kompaktbilene er sedaner. I land som Russland og Tyrkia er derimot andelen rundt 65 %. Astraen bygges i Polen, på den lange plattformen som også brukes på stasjonsvognen, og bilen skal være i salg til våren. Også Fiat kommer med sin kompakte sedan til Istanbul. Det er en forholdsvis stor bil, akselavstanden er 260 cm (Astras er forresten på hele 270 cm) og det betyr at Fiat benytter gamle Stilo som grunnlag. Bilen er døpt Linea, og skal bygges hos Fiats tyrkiske samarbeidspartner Tofas. Planlagt takt er 60.000 biler pr. år. Når det gjelder Toyota, som også har en betydelig produksjon i Tyrkia, later det til at den nye Corolla (firedørs utgaven skal som kjent beholde det gamle navnet – det er som femdørs den skal hete Auris), visstnok ikke skal vises i Istanbul, men vil debutere i Helsinki og få sin første offentlige presentasjon på Bologna-utstillingen i desember. Mens Toyota er fulle av pågangsmot og skal selge firedørs utgaven som ”mini-Lexus” i Norge, har verken Fiat eller Opel planer om å importere sine firedørsutgaver hit. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |