Ingen hengehuer hos Chevrolet
Chevrolet-importøren Motor Import Nor AS holdt pressekonferanse 3 uker etter at de hadde hatt forhandlermøte i september. Til tross for at merket ikke kommer veldig positivt ut av avgiftsomleggingene, var det ikke mange sure miner å se. - For øyeblikket går Chevrolet meget bra. Allerede fem-seks dager etter forhandlermøtet, der vi presenterte nye Chevrolet Epica og Captiva, hadde vi solgt 65 Captiva før annonsering startet, opplyser adm. direktør Trond Magnussen hos Motor Import Nor. - Og endringene har ikke blitt vedtatt ennå, selv om man skulle tro det slik de presenteres i enkelte medier, kommenterte konsernsjef Magnus Brask Rustad.
Ingen diesel-begeistring Brask Rustad er forundret over at diesel-hyllesten har fått et så uforbeholdent gjennomslag i den rød-grønne regjeringen. – For Dunvold har utvilsomt sterke poenger, sier han. Utslippet av partikler og NOx fra de fleste av dagens dieselmotorer er veldig mye høyere enn for bensinmotorene. Dette påfører sannsynligvis lokalmiljøet større negative konsekvenser enn den globale gevinsten som redusert CO2-utslipp får. Det norske bilsalget utgjør tross alt ikke mer enn 15 promille av det globale salget. - Noe pluss og noe minus har jo de fleste merkene blitt forespeilet. Og det er riktig at Chevrolet generelt ikke har falt heldigst ut, så vi har satt ned salgsambisjonene fra 1200 til 1000 biler i 2007, opplyser Magnussen videre. I likhet med mange andre i bransjen stiller han seg undrende til at automatgir og firehjulstrekk i følge forslaget skal underlegges så harde avgiftsbelastninger. – Det finnes jo store bilistgrupper som har et reelt behov for automatgir og firehjulstrekk, og blant disse finnes det også en del med begrenset kjøpekraft, poengterer han.
”Ekte” Chevrolet fra Korea Magnussen tilføyer at importøren hadde tenkt å vente med å ta inn den nye sedanen Epica, som ble presentert for anledningen, til den kan leveres med dieselmotor. Men fristelsen ble for sterk, og det ble besluttet å ta inn 30 bensinutgaver ”på prøve” for å sjekke responsen i markedet i ”stor sedan”-nisjen. Det viste seg at 13 av bilene ble solgt til eksterne kunder allerede under skipingen fra Korea til Norge, og verken Magnussen eller Brask Rustad er i tvil om at også de øvrige 17 vil bli å finne mellom to registreringsskilt innen årsskiftet. De to ser det heller ikke som noe problem å selge den etterspurte Captiva med manuell girkasse i stedet for automatisk, og mener at muligheten til å levere med automat fremdeles er et klart salgsfortrinn i dette segmentet selv om prisen sannsynligvis går opp fra nyttår. - Avgiftsendringer vil nok vri konkurransen i betydelig grad, men vi er ganske sikre på at dersom en privatkunde har lyst på en bestemt bil, skal det noen tusenlapper til før prisen blir noen hindring, mener Brask Rustad, som til slutt opplyser at snittalderen for Chevrolet-kunder nå er fra 54 år til 60 pluss, og at mange av dem har håpet på ”en stor Chevrolet” som Captiva og Epica. - Men viktigst for Motor Gruppen er likevel at Mitsubishi kom heldig ut. Samlet går vi verken opp eller ned, så når vi ser på konsernets samlede merkerepresentasjon og modellutvalg er vi absolutt fornøyde. I et litt lengre perspektiv er vi også sikre på at alle leverandører tilpasser seg et stadig økende krav fra myndigheter i de forskjellige land og verdensdeler om at CO2-utslippet må ned. - Dette vil skje samtidig som det stilles krav til at partikkel- og NOx-utslipp må ned på nivåer der dagens bensinmotorer befinner seg. Da er det litt leit at norske politikeres behov for å markere seg på kort sikt fører til øket belastning på lokalmiljøet og redusert tilbud til publikum, konkluderer konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |