[]
[] [firmabil.no] []

Variasjoner over C30


Terje Ringen - BilNorge.no



Sema Show er et årlig mekka for alle som er interessert i trimming og styling av bil. Det pågår i Las Vegas i disse dager, og Volvo benytter anledningen til å vise C30’s spreke sider.

Nå er det ikke Volvo selv, men spesialister på ettermarked som har tatt for seg den nye småbilen. Tre firmaer fikk utlevert hver sin C30 T5 med beskjed om at de kunne gjøre hva de ville med bilen, så lenge Volvoens sikkerhetsnivå ble opprettholdt.

 

Evolve C30 er en real muskelbunt for banebruk med teknologi hentet fra motorsporten. 507 galopperende ponnier leverer kreftene gjennom fire massive dekk. Bilen har avansert, justerbar hjulopphengning og gigantiske bremser.

Den knallgule lakken fremhever spreke detaljer, og under panseret sitter sekvensiell dobbel turbo, et eksotisk eksosanlegg og en varmeveksler. Satt i system gir dette bilen rå ytelser. Innendørs er det seter med god sidestøtte og fine detaljer i lær.

 

Heico Sportiv / Burton Snowboard C30 er et samarbeid mellom spesialister på hvert sitt felt. Heico er et tysk tuningselskap som henter 300 hk ut av motoren mens Burton sørger for detaljer i eksteriør og interiør for å presentere en såkalt ”livsstilsbil”.

Med elektronisk styrt firehjulsdrift og høydejusterbar hjulopphengning kan bilen ta seg frem også på annet enn asfalt. Kamuflasjelakken er inspirert av fjell og vidde, og for å komme dit kan du benytte deg av det avanserte GPS-anlegget. Og selvsagt har du plass til Burton snowboard og støvler.

 

IPD (International Product Development) er tredje selskap ut. En hver svenske vil trykke bilens fargekombinasjon til sitt bryst. Den har 384 hester som leveres til forakselen.

Spesialitetene hos denne varianten av C30 er elektroniske hjelpemidler med et sentralt nervesenter på dashbordet – en touch screen og head-up display. Interiøret er for øvrig også skreddersydd.

 

Med disse spesialmodellene ønsker Volvo å fremstå som et ungdommelig merke med masse spillerom for individualister. Og kanskje de lykkes?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: