Sparte drivstoff med Energy-dekk
I slutten av september kjørte to identiske lastebiler fra Clermont-Ferrand til Hannover. Last, tankinnhold og kjøretidspunkt var helt likt, det eneste som skilte de to ekvipasjene var dekkene. Den ene hadde Michelins A2 Energy-dekk, den andre hadde regionaldekket Michelin E2+. Besparelsen med Energy-dekkene var 28,69 liter på den 1250 km lange turen, noe som tilsvarer seks prosent. Halvveis gjennom reisen byttet de to lastebilene dekk slik at ikke andre faktorer tilknyttet kjøretøyets ytelse, skulle påvirke resultatet. Flytmålere var koblet til tankene på begge lastebilene for å gi en nøyaktig måling. Hele konkurransen ble overvåket av en uavhengig observatør. Ansatte i transportbedrifter i 15 europeiske land kunne gjette på hvor stor drivstoffbesparelsen ville bli, og kunne vinne drivstoff til en verdi av 31 000 euro som tilsvarer et omtrentlig årsforbruk for en 40 tonns lastebil. Formålet med konkurransen var å gjøre transportbedrifter oppmerksomme på dekkenes påvirkning på drivstofforbruket. Drivstoffkostnadene utgjør 18–24 % av transportbedriftenes totale utgifter. Når drivstoffprisene stiger, vises det på resultatet med en gang. Valget av dekk har dermed stor betydning for totaløkonomien i transportbedriftene. – Dersom besparelsen på 125 mil er nesten 29 liter, vil besparelsen på 12 500 mil være nesten 2 900 liter. Det blir mye penger hvis man ser på årsforbruket. En transportbedrift med flere kjøretøy har selvsagt et enda større incitament til å se over valget av dekk. Men mange har ikke foretatt et aktivt dekkvalg, og for dem er det viktig å ta i betraktning den potensielle drivstoffbesparelsen, sier Richard Andermyr, varemerkeansvarlig for Michelins lastebildekk i Norden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |