Større, men mindre smart
Andre generasjon Smart ForTwo er lansert. Den har vokst og blitt mer komfortabel, men det går på bekostning av fordelene Mer kraft Fortsatt har bilen et umiskjennelig Smart-utseende, men det at den har vokst gjør at den ikke lenger kan parkeres på tvers, 2,50 meter er nemlig maks lengde for det i de fleste europeiske land. Dermed blir mye av argumentet for en Smart borte. Sikkerheten er oppgradert, og Smart lover bedre kjøreegenskaper og bedre drivstofføkonomi. April 2007 er lanseringstidspunkt for nykommeren som får oppdaterte motorer, tresylindrede bensinutgaver på henholdsvis 61, 71 og 84 hk samt en dieselmotor på 45 hk.
Lavt forbruk Alle motorer er koblet til en 5-trinns automatisert manuell gearkasse og biler med bensinmotor har en potensiell toppfart på 145 km/t – 10 km/t mer enn tidligere. På tross av økte ytelser klarer alle bensinmotorer seg med under halvliteren på mila mens dieselutgaven skal gå på 0,35. En utgave med starter generator skal tilbys fra slutten av 2007, og denne vil redusere forbruket med inntil 13 prosent i bytrafikk takket være at den slår av motoren når du stopper på rødt lys for så å starte igjen når du tråkker på gasspedalen.
Mer praktisk Lengden på de nye modellene er økt med 19,5 centimeter for å gi bedre kollisjonssikring og økt komfort. Dette kommer blant annet bagasjerommet til gode. Det har nå en kapasitet på 220 liter, 70 mer enn i dagens modell. Innlastingen av bagasje skjer gjennom en delt luke hvor nedre del kan brukes som en liten plattform. Som eksteriøret er også interiøret oppgradert samtidig som det er tro mot sine røtter. Smart-kjennere vil observere at instrumentpanelet ikke lenger er kurvet i en S-form, et tiltak som er gjort for å møte amerikanske kollisjonskrav. Interne tester indikerer at bilen vil oppnå fire stjerner i EuroNCAP-tester og den innfrir også strenge amerikanske krav. Der skal den markedsføres fra 2008.
Flere varianter Smart ForTwo Cabrio leveres med elektrisk styrt kalesje som kan stoppes hvor som helst mellom åpen og stengt. Taket kan betjenes mens bilen er i fart. Utstyrsnivåene er tre og har betegnelsene Pure, Pulse og Passion. Førstnevnte har plasttak mens de to andre leveres med et transparent panoramatak i polykarbonat. Høsten 2007 vil nye ForTwo bli tilbudt i Brabus-utførelse. Smart har effektivisert produksjonen ved Smart-fabrikken i franske Hambach og lover priser tilsvarende dagens på de nye modellene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |