Fiat med resultater og ambisjoner
Det er litt av en kontrast. Mens VW oppfører seg som et galehus (FAZ) og er i krig med seg selv (FT) avgir Fiat en rolig, trygg og selvsikker statusrapport, uten antydning av sprikende agendaer og spekulative prognoser. Det er ganske sterkt når Frankfurter Allgemeine Zeitung kaller dagens Volkswagen-konsern for et galehus, og Financial Times bruker ”I krig med seg selv” som tittel. Da er det er ganske annen tone man hører i Torino. I slutten av forrige uke hadde Sergio Marchionne (bildet) en orientering for investorer og finanspresse og budskapet er klart. Fra å være på kanten av konkursstupet da han overtok som sjef for gruppen for 30 måneder siden, ser Fiat nå til å være blant de mest stabile, og også mest ambisiøse bilfabrikkene i Europa. Da Marchionne kom fra en gørrkjedelig lavprofiljobb i et av Agnellienes (de egentlige Fiat-eierne) sveitsiske selskap, tapte Fiat-gruppen 2 millioner euro om dagen. I dag tjener de fem millioner pr. dag. Han var forresten den femte Fiat-sjefen på to år. Det sier litt om Fiat-forvirringen da. I dag er han den eneste europeiske bilprodusent toppen som ikke er skiftet ut (eller skal skiftes ut) på de siste to årene. Det sier litt om forvirringen i europeisk bilindustri akkurat nå. Og mer skal det bli, lover han. Men i dette tilfelle stoler investorene på ham. Så sterkt at da et telegrambyrå sendte ut en melding om at han tenke på å trekke seg, sank aksjekursen så dramatisk at aksjene ble suspendert. Det viste seg å være en misforståelse, han hadde sagt at han snart skulle se seg om etter en leder for Bilavdelingen. I dag er han sjef både for Gruppen og for Fiat Auto – kanskje i meste laget for én mann. Men som sjef for bilavdelingen, kom han også med planer om hvordan han skal øke volumet fra dagens 2 millioner biler/år, til 3,5 millioner i 2010, og samtidig doble gruppens netto bunnlinje. Han er på god vei, nå har han nettopp levert det fjerde kvartalet på rad med positive resultater. Man vet også allere nå nok om både den nye Bravo (januar/februar 2007) og Miniknuseren, den nye 500, som kommer til høsten, (designet, forresten, av han som tegnet dagens BMW-Mini, så han vet hva han slåss mot) til å kunne spå bilgruppen suksess fremover. I tillegg er det formulert klare planer for nisjetilbudene både fra Alfa Romeo og Lancia, med oppskrifter på hvordan de merkene skal øke i volum også. (Friskt språk også, fra Marchionne. ”Under 225.000 biler/år og Alfa Romeo kan ikke overleve mer”. (Dagens volum er ca. 160.000) og: ”det finansielle resultatet som Stilo produserer er til å spy av”). Observatører ser bare et lite problem med Fiat for øyeblikket. ”Selvfølgelig vil vi se oss spesielt om etter unge kunder, kvinner, unge kvinner”, sa Luca De Meo, det er han som er marketingsjef for bilavdelingen. Hvis han hadde sett seg rundt hadde han sett at der ville han kanskje hatt et problem. For Fiat har ikke klart å rekruttere en eneste kvinne til ledergruppen. Der, ved det lange bordet, med Marchionne som sentrum, satt 26 herrer. De aller fleste i det skarpeste av hva italiensk skredderkunst og skjorteskulptører klarer å frembringe – og det sier ikke så lite. Ikke en eneste kvinne! Den eneste som ikke hadde slips var Marchionne selv, men akkurat her var ikke det et godt nok signal på at fremtiden virkelig er progressiv. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |