VW: - Tilbake til steinalderen
Den siste ukens maktkamp om VW etterlatende hoderystende observatører. - Tilbake til steinalderen, sier en europeisk bank-topp til Financial Times. Egentlig burde man sett tegningen en uke tidligere. Da hadde fagforeningene, som har 10 av de 21 plassene i Volkswagens overordnede styringsråd, klart det kunststykke å legge ned arbeidsplasser i rimeligere land, som Belgia og Spania, og flytte mer arbeid hjem til Wolfsburg. Der har vi vel sannsynligvis den dyreste og minst effektive europeiske bilfabrikken i dag. Det er velkjent at VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder har arbeidet sterkt for å gjøre gruppen mer lønnsom, blant annet ved å trosse den utrolige fagforeningsmakten man finner hos VW. Spesielt da han i fjor fikk ansatt Wolfgang Bernhard – den tøffeste tyskeren i Chrysler – begynte det å se ut som om ting gikk den riktige veien. Men da regnet man ikke med regenten i Salzburg. For der satt ex-VW-sjefen Ferdinand Piëch. Gjennom sin sterke stilling hos Porsche - han eier store deler av den virksomheten, bestefar het Ferdinand Porsche - hadde han allerede fått sportsbilprodusenten til å kjøpe opp rundt 20 prosent av VW-fabrikken. Og da man så at fagforeningene igjen fikk det som de ville – eller at Pischetsrieder og Bernard ikke fikk det som de vill – kunne man begynne å ane større makter bak grepene. Så kom meldingen den 8. november om at Pischetsrieder ikke var sjef lenger, og at Piëch-vennen, Martin Winterkorn – i dag Audi-sjef – ville overta jobben som konserntopp den 1. januar. Fullstendig uventet, Pischetsrieder hadde fått sin kontrakt forlenget med fem år – men ikke uten at Piëch på sitt vanlige sjarmerende vis hadde fortalt Wall Street Journal at spørsmålet om fornyet kontrakt ”var et åpent spørsmål”. Imidlertid trodde man da at det senket seg en viss ro over foretakendet. Pischetsrieder kom med noen optimistiske prognoser for fremtidig inntjening, Bernard var en aggressiv merkesjef for VW og en del av det gamle grumset så ut til å være feiet helt ut – sex- og korrupsjonsskandalen, med bestikkelse av fagforeningstopper (som skjedde i Piëchs regjeringstid) er underveis til retten nå, med 44 påtalepunkter i et 63 sider tungt dokument. Når de gjør noe hos VW gjør de det grundig! Heldigvis fortsetter fabrikken å bygge biler, slik de pleier, og ikke noe tyder på at VW skal miste Europa-førsteplassen på lenge. Men problemet for bedriften er først og fremst uro i finanskretsene. De siste par årene har det vært en rekke forsøk på å fjerne Piëch fra alle funksjoner i konsernet, for et år siden forlot et av styremedlemmene, kjent som tysk forretningsetikks far, styret i protest mot hva som skjedde internt. I desember samlet store utenlandske aksjonærer seg rundt en sterk anbefaling til Piëch om å forsvinne, det samme gjentok seg på generalforsamlingen i mai. I stedet har den maktglade luringen styrket sin kontroll. Dels ved å sette inn egne håndvalgte folk i toppjobber, dels ved å øke Porsches sits til rett under 30 prosent. Hvorfor han gjør det, hva formålet hans er, er meget uklart, unntagen for de som har lest hans selvbiografi. Derfra er det lett å bygge opp noen gode psykologiske forklaringer. Det later til å være liten tvil om at også Bernard forlater skuta – dermed forsvinner en viktig del av den dynamikken som har preget VW det siste året. Og vi kan nok vente flere dyktige folk på arbeidsmarkedet snart. Franz-Josef Paefgen for eksempel. Han sto bak noen av Audis beste produkter, men ble offer for Piëchs merkelige manøvrer, og leder i dag Bentley. Men det underlige er utviklingen av børskursen. Da Pischetsrieders avskjed ble kjent, datt aksjekursen med mange prosentenheter. I løpet av dette året har verdien bygget seg opp fra 50 til 80 Euro pr aksje (det kan ikke være på grunn av dårlig jobb at Pischetsrieder fikk sparken), men den torsdagen datt den godt under 80-tallet. Etter denne turbulente uken ender imidlertid aksjekursen på rundt 85 Euro. Spesielt økte den da Porsche fortalte at de hadde kjøpt seg opp til 27,4 prosent og var klare til å kjøpe enda 2,5 prosent. Samtidig fortalte forresten Porsche at årsresultatet, som i fjor var rekordstort, var 70 prosent høyere i år. Og dermed falt Porscheaksjen med nesten 4 prosent. Det er ikke lett å forstå hva som skjer hos VW for tiden. Børsen er ikke alltid enkel å begripe den heller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |