Opel fornyer Astra
Tre år er gått siden lanseringen av tredje generasjon Astra, og dermed finner Opel tiden moden for en liten ansiktsløftning. De største endringene ser du ikke fra utsiden. Mer effektiv kraft Viktigste nyhetene i Astra-familien er nemlig nye motorer. Til samme byr serien nå på 11 alternativer med fra 90 til 240 hk. To helt nye 1,6-liters bensinmotorer og to 1,7 CDTI-varianter skal møte fremtidige utslipsskrav. 1,6 Twinport Ecotec med 115 hk skal supplere den eksisterende 1,6-literen med 105 hk. 115-hesteren i kombinasjon med 5-trinns Easytronic gearkasse skal klare seg med et snittforbruk på 0,63 liter på mila. Dagens populære 2-liters turbo med 170 hk, blir erstattet av en ny 180-hesters 1,6-liter. Selv om ytelsene er økt, reduseres forbruket til et snitt på 0,77 – 13 prosent lavere enn hva forgjengeren presterte. 1,9 CDTI motorene på 100 og 120 hk, erstattes av nye 1,7 CDTI med henholdsvis 110 og 125 hk – begge med 6-trinns manuell gearkasse som standard. I tillegg til flere hester har motorene fått økt sitt dreiemoment med henholdsvis 20 og 40 Newtonmeter.
Nye detaljer De kosmetiske endringer på ”nye” Astra er begrensede. 5-dørs og stasjonsvogn har fått ny front med mer krom og større Opel-logo samt nye baklykter. GTC-modellene får ”nettinggrill” mens takrails i aluminium monteres på stasjonsvogner. Bologna-utstillingen i desember er arena for den internasjonale lanseringen, og bilene kommer på markedet i første kvartal 2007. Priser og spesifikasjoner for Norge er foreløpig ikke fastlagt, men nye motorer vil gi gunstigere avgifter med nytt system. Så kanskje vi igjen kan oppleve Astra på salgstoppen. Hittil i år ligger Astra på 13. plass på OFV-statistikken mens den i fjor endte på 7. plass. Det er neppe tilfredsstillende for Opel-selgerne. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |