NBF har kartlagt ABL-businessen
Den gjennomsnittlige driftsmarginen i 2005 for medlemsbedriftene i Autobransjens Leverandørforening endte på 5,44 %. For tilsvarende bedrifter utenfor foreningen var snittet 9,48%. NBFs informasjons- og kommunikasjonssjef Trygve Larsen (bildet) har tatt en tur innom Brønnøysund-sidene for å gi forbundets medlemmer et overblikk på omsetninger og resultater i bedriftene som er tilsluttet ABL. Pluss de bedrifter med et virkeområde som kan kvalifisere dem til ABL-medlemskap. Den samlede oversikten er presentert i siste utgave av NBFs medlemsblad Bilbransjen (det mangler riktignok tall for ABL-bedriften Holta & Håland Autoindustri AS, men disse påvirker neppe totalen vesentlig). I oversikten fremgår det at ABL-tilsluttede Nortel Maskin AS og søsterbedriften Egil Verne AS topper suverent på den prosentuelle siden med henholdsvis 61,9 og 25,88 % driftsmargin. Av en samlet 2005-omsetning på nær 45,9 millioner NOK satt de to selskapene igjen med et samlet resultat på over 15,2 millioner NOK før skatt. I ren cash er imidlertid Würth Norge foreningens Kong Midas. En driftsmargin på nærmere 13% ga dem godt over 93 millioner NOK før skatt – og under 13 % er mindre enn Würth vanligvis presterer. At det ikke alltid er størrelsen det kommer an på, viser minusresultatene til erkerivalene Meca og Mekonomen, førstnevntes riktignok kunstig stort av regnskapstekniske årsaker. Av ikke-tilsluttede ”men potensielle” ABL-medlemmer hadde dekkutstyrsleverandøren Per Sigtun AS den høyeste driftsmarginen i prosent (22). Den frittstående deleleverandøren Auto-Trio (spesialitet Mercedes-Benz og BMW) dro inn mest overskuddsgryn, 9,4 millioner NOK før skatt. For øvrig fulgt av toeren GS Bildeler som bare driver med BMW-biter, de endte med 8,46 millioner på pluss.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |