[]
[] [firmabil.no] []

Kjempesamarbeid på hydrogen


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Shell Hydrogen B.V. og Total France går sammen med bilprodusentene BMW Group, DaimlerChrysler AG, Ford Motor Company, General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG og Volkswagen AG om å forsere utviklingen av hydrogen som drivstoff for veitransport i Europa.

Hydrogen og brenselcelleteknologi vil medføre markante endringer i metodene Europa vil produsere og forbruke energi. Mens offentlige og private sektorer allerede er enige om at såkalte Lighthouse Projects som integrerer alle aspekter ved hydrogenproduksjon, distribusjon og bruk er et nødvendig neste skritt, mener den nevnte gruppen av energiselskaper og bilprodusenter at tiden for å bevege seg forover er nå. I et felles skriv har selskapene definert en nær og mediumtid aksjonsplan for å brøyte vei for introduksjonen av hydrogenbasert mobilitet i Europa. 

Selskapene har i fellesskap blitt overbeviste om at et samlet fremstøt fra energiselskaper og bilprodusenter er en utmerket måte å slå bro mellom dagens demonstrasjonsaktiviteter og fremtidens kommersielt tilgjengelige hydrogenkjøretøyer inkludert den korresponderende infrastruktur av fyllestasjoner.

Mens hvert selskap følger sine egne spesifiserte tidsplaner, har gruppen i fellesskap fastsatt nøkkelfaser gjennom det neste tiåret og blitt enige om en kontinuerlig samkjørt teknologiutvikling, kostnadsreduksjon og markedsbearbeiding før bilene tilbys i handelen – alt med en målsetning om å kunne selge hydrogendrevne kjøretøyer ”over disk” fra 2015 – hvis mulig.

Selskapene i gruppen har fastsatt en rekke kriterier for implementering av Lighthouse Projects i Europa. En nøkkelprioritering for framdriften er å konsentrere forsøkene på et fokusert område for personbiler og å høyne alle ressurser for å maksimere kunnskapstilgangen.

Basert på disse målene anser gruppen at disse Lighthouse Projects først skal proves ut på biler og bybusser i Berlin, i tillegg til andre utvalgte byer hva busser angår. Alle erfaringer som høstes underveis vil bli utvekslet på tvers av regionene, i likhet med faglig oppgradering og videreutvikling.

”Å implementere de neste skritt krever deltakelse fra alle offentlige og private interessenter innen hydrogen og brenselcelleteknologi”, sier gruppen. ”Derfor ønsker vi engasjement og deltakelse fra andre selskaper velkommen etter hvert som dette initiativet beveger seg framover”.

Så kanskje det er en idé å rope enda høyere ut i Europa at vi i Norge jobber med noe vi kaller “Hydrogenveien”?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: