Cayenne får overhaling
Etter fire år på markedet er Porsche Cayenne moden for en overhaling. At fronten er frisket opp er godt synlig, men de viktigste endringene ligger i motorene. Bedre ytelser og redusert forbruk er det evige målet for alle bilfabrikker, selv en sportsbilprodusent som Porsche. Og her ser det ut som Porsche-ingeniørene har gjort en bra jobb. Direkteinnsprøytende DFI bensinmotorer skal få forbruket ned med over åtte prosent, ja faktisk så mye som inntil 15 prosent i praksis, lover Porsche. Fortsatt er det tre modeller som gjelder. Baisversjonen, som bare heter Cayenne, har fått 40 ekstra hestekrefter og yter nå 290 hk. Slagvolumet til V6’en har økt fra 3,2 til 3,6 liter og maks dreiemoment fra 310 til 385 Nm. Resultat er 0 til 100 km/t på 8,1 sek (tidligere 9,1) og en potensiell toppfart på 227 km/t (før 214). Cayenne S har en normalt pustende 4,8-liters V8 og byr på 385 hk (+ 45 hk) og 500 Nm (420 Nm) – også dette vesentlige oppgraderinger fra forgjengeren. Dermed kan null til hundre gjøres unna på 6,6 sekunder (6,8 sek.) mens toppfarten er oppgitt til 252 km/t (242 km/t). Og selvsagt har man også skjerpet ytelsene til toppmodellen, Cayenne Turbo som nå byr på 500 hk (+ 50 hk) og hele 700 Newtonmeter (+ 80 Nm). Den tar deg til 100 km/t i løpet av 5,1 sekund (5,6 sek.) og videre til en potensiell toppfart på 275 km/t (266 km/t). PTM (Porsche Traction Management) fordeler kreftene dit de kan brukes mest effektivt, normalt 62 % til bakakselen og 38 % til den fremre. Cayenne Turbo har aktiv luftfjæring (PASM) som standard og dette kan arbeide i symfoni med PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |