For trofaste og nye kunder
Toyota Auris er bilen som erstatter Corolla kombikupé. Mens oppgaven internasjonalt er å trekke yngre kjøpere, er utfordringen i Norge både å beholde dagens Corolla-kunder samt skaffe bilen yngre kunder. Lansering skjer rett før påske. Corolla er ikke bare verdens mest kjøpte personbil – det er også en bil som har tatt norske bilkjøpere med storm. Corolla har nesten etablert sin egen klasse – kvalitet, mye bil for pengene og utrolig populær som bruktbil. Mange vil hevde det er et sjansespill når fabrikken nå ikke bare endrer bilens navn fra Corolla til Auris – men de endrer også bilens profil. Auris er designet i Europa i Toyotas eget designsenter like ved Nice. Bilen skal være mindre verdensbil og mer tilpasset europeisk smak. Den skal bli mindre Folkevogn – og mer Audi.
En gang Corolla – alltid Corolla Toyota beholder Corolla-navnet på sedanen. Stasjonsvogna forsvinner, men Corolla Verso fortsetter. Den fornyes ikke. Den store nyheten blir Auris som er femdørs kombikupé i ny form, og kanskje ikke det de fleste forbinner med ”Corolla”. Derfor er det en utfordring å lansere Auris. Det er kanskje årets største utfordring innen bil. For alle vet at 5-dørs Corolla har sin meget trofaste ”menighet”. De har kjøpt den samme bilen gang etter gang. De skifter ikke bil – de skifter Corolla. ”En gang Corolla – alltid Corolla”.
Jakten på de yngre Toyota har som mål med Auris at bilen skal bli mer tiltrekkende for yngre kjøper. Den skal ikke være bilen for ”mannen med hatt” men ha en profil rettet mot yngre. Det skal gjennomsyre de internasjonale kampanjer. Men i Norge er situasjonen annerledes. Alt etter at de første bildene av bilen kom ut, reagerte noen trofaste ”corallianere” på at formen, og ikke minst måten Toyota beskrev bilen på, var veldig annerledes. De voksne kjente seg ikke helt igjen – og fryktet at nå hadde Toyota laget en bil for de ”unge og kjappe”. Men hos Toyota Norge er man helt bevisst på at man både skal lokke de trofaste samt nye kunder til Auris. Hovedsaken er at bilen ”er en Toyota” – og at den på de fleste områder har de samme egenskaper, plass og komfort som dagens Corolla.
Utfordring Det er ved påsketider Auris kommer til Norge. Den kommer bare som 5-dørs kombikupé, og det blir den største lanseringen Toyota har gjennomført på mange år. Bilen skal bli en bestselger og Toyota Norge bruker masse resurser for at bilen skal posisjoneres riktig. Det er en utfordring – som nå planlegges i minst detalj. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |