Høyere trykk for mindre utslipp
Bosch har et Common Rail-system med opptil 2200 bar innsprøytningstrykk under utvikling. I følge produsenten vil det høye trykket og nøyaktige mengder drivstoff gi få avgasser og lavt forbruk. I Common Rail skiller systemet trykkoppbygningen og innsprøytningsprosessen. Hver sylinder forsynes med drivstoff fra en felles rail (derav "Common Rail"). Dette kontrollerer trykket nøyaktig og gir presis tilførsel av drivstoffmengden. Om ønskelig kan man ha en fleksibel før- og etter-innsprøytning, noe som gir motoren en jevn gange. Jo høyere innsprøytningstrykk, desto finere blir innsprøytningssystemets oppløsning av drivstoffet, noe som gir en enda mer effektiv forbrenning. Dagens tredje generasjon Common Rail har et innsprøytningstrykk på 1800 bar til små og mellomstore nyttekjøretøyer, og 1600 bar til tunge – men også disse vil etter planen få 1800 bar trykk til neste år. Ettersom regelverket for avgasser blir stadig strengere, videreutvikler Bosch nå tredje generasjon Common Rail med et innsprøytningstrykk på opptil 2200 bar. Dette er planlagt å komme i 2009 i lette nyttekjøretøyer og i tunge nyttekjøretøyer et år senere. Men ved hjelp av en trykkomformer kan man få et trykk på 2100 bar til tunge nyttekjøretøyer allerede nå. I dette systemet brukes to magnetventiler for hver injektor for å tilpasse forinnsprøytning, hovedinnsprøytning og etterinnsprøytning riktig til alle motorens driftsnivåer.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |