Tema partikkelfiltere
Nå som EUs miljøministere for første gang vil treffe tiltak mot de minste partiklene fra dieselutslipp i et forslag til et luftkvalitetsdirektiv, gjelder forslaget utelukkende personbiler. Filterprodusenter i EU-land, som selvfølgelig også ville ha forretningsmessig glede av at et slikt direktiv ville gjelde for alle typer kjøretøyer, stiller seg undrende til denne selekteringen. - Den eneste måten å begrense utslipp av de minste partiklene mellom 20 og 300 nanometer på, er å montere partikkelfilter. Dette er allerede montert i de fleste nye personbiler i EU fordi markedet etterspør det. At et tilsvarende krav ikke stilles til tyngre kjøretøyer vil begrense effekten av et slikt direktiv, sier en dansk filterprodusent. Andre ser store muligheter i de bevegelsene som allerede signaliseres. Tyske Bosch og japanske Denso har i den forbindelse erklært at de ønsker å gå inn i et 50/50 joint venture i begynnelsen av 2007 med tanke på å utvikle og produsere partikkelfiltere i Øst-Europa fra 2009. Dette krever imidlertid monopolmyndighetenes godkjenning. Filterne fra Bosch og Denso vil bestå av cordierit-keramikk, som både er lett og har et lavt mottrykk – noe som er mindre til hinder for motorenes virkningsgrad enn konkurrerende produkter, samtidig som det like effektivt fanger opp de minste partiklene. Filterne vil bli markedsført under begge varemerker. Bosch har helt siden 2002 tilbudt software for nøyaktig filterstyring til utslippsregulering av dieselmotorer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |