Statoil satser på mer biodiesel
Statoil øker sin satsing på biodrivstoff ved å blande 5 prosent biodiesel i vanlig autodiesel. Biodiesel er et fornybart drivstoff som bidrar til å redusere CO2-utslippene fra bilparken. I første omgang skal drivstoffet selges på alle selskapets stasjoner i Hedmark, Oppland og Buskerud. Innen sommeren vil anslagsvis 200 Statoil-stasjoner tilby diesel med biotilsetning da også alle stasjoner i Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold og Telemark, samt to stasjoner i Agder, er i gang med det. Selskapet planlegger å lansere dieselkvaliteten også i resten av landet. Fra før har Statoil diesel med biotilsetning på 15 stasjoner og rundt like mange truck-automater i Østlandsområdet. Bedriftskunder i området kan også få levert Statoils diesel med biodiesel. Diesel med inntil 5 prosent biodiesel holder samme tekniske kvalitet og kuldeegenskaper som vanlig diesel, sier selskapet. Prisen til kunder er også den samme som for vanlig avgiftspliktig diesel, og biodiesel kan benyttes på alle dieselbiler uten at det merkes noen forskjell eller at det går ut over motorgarantien. Biodieselen importeres til Norge fra Europa og tilsettes dieselen på tankanleggene før drivstoffet fylles på tankbilene. Rapsmetylester (RME) er den mest brukte biodieselen. - Klimaproblemene krever global og nasjonal innsats av myndigheter, industri og forbrukere. Landbasert transport står for ca. 22 prosent av Norges samlede CO2-utslipp. Bruk av biodrivstoff kan bidra vesentlig til å redusere utslippene fra transportsektoren, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS. EU har som mål at biodrivstoff skal utgjøre 5,75 prosent av drivstofforbruket innen 2010. Dette har medført at produksjonen i Europa nå industrialiseres. Bilindustrien følger opp fordi de ser at biodrivstoff kan brukes i tradisjonelle bensin- og dieselmotorer. Den norske regjering har vedtatt egne mål i tråd med EUs. SFT har foreslått at oljeselskapene i Norge pålegges å omsette to volumprosent biodrivstoff fra 2007, stigende til fire volumprosent i 2010. Samtidig foreslås at dette drivstoffet blir fritatt for avgifter. I Sverige er strategien at alle samfunnssektorer skal anvende fornybar energi i størst mulig grad. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |