[]
[] [firmabil.no] []

Camaro Revival Op. 2


Terje Ringen - BilNorge.no



I fjor sto Camaro Concept på Detroit-utstillingen. Det gjør den i år også. I åpen utgave.

Rir på bølge

Dermed fortsetter nostalgibølgen som har gitt forskjellige modeller med variabel suksess de siste årene. Størst suksess blant amerikanerne har Ford hatt med sin Mustang som debuterte i konseptutgave i 2003 og var produksjonsklar året etter.

Nå er både Dodge Challenger og Camaro på trappene – sistnevnte salgsklar i Statene i 2009. Først som coupé, men i løpet av samme året også i åpen utgave.

Det er ikke mye som er endret fra fjorårets konseptbil. Dimensjonene er de samme 473 x 202 x 134 centimeterne (LxBxH). Motoren er en kraftig V8 som i følge GM ”på riktig vis sender kreftene til bakhjulene via en 6-trinns manuell gearkasse.” Vi kan ikke si oss uenig i at det er en vellykket oppskrift for kjøreglede.

 

Tro mot røttene

Når du kjører åpent forsvinner kalesjen under et deksel bak setene. På koffertlokket sitter en diskret spoiler over baklykter med LED-teknikk og to store eksosrør som separeres av en diffuser.

Fronten er aggressiv med ekstra luftinntak og pukkel på panseret. Fargen heter Hugger Orange og fremstilles av trelags lakk med perleeffekt som gir en moderne oppdatering av den klassiske fargen som ble tilbudt i 1969. Den brytes opp av fartsstriper i Gunmetal Grey.

21-tommere med 275/30 foran og 22-tommere med 305/30 bak sørger for veikontakten. Legg merke til den fargekodede stripen og det håndskjærte mønsteret i dekkene – her er det håndarbeid av ypperste slag.

 

Kontemporært

Interiøret er moderne, men inspirert av fortiden. Lyse og mørke farger er kombinert i sportssetene med innslag av Alcantara. Gamle Camaro-entusiaster vil dra kjensel på instrumentene mens nyfrelste vil finne dem topp moderne. Runde skalaer i firkantet innramming – hvit bakgrunn og røde visere. Fire ekstra instrumenter plassert på midtkonsollen er også en velkjent detalj.

Den originale Camaro var bilen for Baby Boomer generasjonen. Bilen var individualistisk, sportslig og kraftig og hadde attributter som eller fantes på dyrere, mindre og som regel utenlandske sportsbiler. Dermed ble den et oppnåelig og fornuftig kjøp for mange.

Når den nye generasjon Camaro ser dagens lys i 2009, kan den samtidig feire 40-årsjubileum. Det kan bli mye å feire.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: